TOKYO – Harga minyak mentah susut hari ini susulan peningkatan kes jangkitan Covid-19 di seluruh dunia yang dikhuatiri akan menjejaskan permintaan minyak.

Minyak mentah Brent susut AS$0.14 kepada AS$39.58 setong pada 0027 GMT, selepas naik 2.6% pada hari Isnin.

Harga minyak Amerika Syarikat pula jatuh AS$0.24 kepada AS$36.88 setong, selepas ditutup tinggi 2.4% pada sesi sebelumnya.

Kes jangkitan koronavirus bertambah kepada 8 juta kes di seluruh dunia dengan lonjakan kes di Latin Amerika.

China juga menyaksikan penularan kes jangkitan baharu.

“Pemotongan pengeluaran OPEC + dapat bertahan jika kita melihat kebimbangan gelombang kedua semakin meningkat,” kata Edward Moya, Penganalisis Pasaran Kanan di OANDA.

Harga minyak meningkat pada hari Isnin setelah menteri tenaga Emiriah Arab Bersatu menyatakan keyakinan bahawa pengeluar OPEC + yang belum sepenuhnya mematuhi pemotongan yang dipersetujui akan meningkatkan permainan mereka.

Beliau berkata, terdapat tanda-tanda bahawa permintaan minyak meningkat ketika negara-negara mula membuka sekatan pergerakan.

Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutu termasuk Rusia, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC +, bersetuju bulan ini untuk melanjutkan pemotongan pengeluaran sebanyak 9.7 juta tong sehari hingga bulan Julai. – MalaysiaGazette