Pengerusi Yayasan Kebajikan Artis Tanahair (YKAT) Datuk Dj Dave, (kiri) bersama Pemegang Amanah YKAT, Datuk Nancie Foo, (dua dari kiri) meyampaikan bantuan kepada bekas komposer dan pemuzik terkenal tanahair Datuk Ooi Eow Jin, 84, diiringi Datin Khaw Lean Kee ketika di rumahnya Taman Sea, Petaling Jaya. foto MOHD ADZLAN, 26 JUN 2020.

PETALING JAYA – Anggota Yayasan Kebajikan Artis Tanah Air (YKAT) hari ini menziarahi komposer terkenal, Datuk Ooi Eow Jin yang berada dalam keadaan uzur sejak beberapa tahun lalu.

Pengerusinya, Datuk Dj Dave hadir di kediaman Eow Jin yang turut dikenali dengan gelaran ‘Piano Man’ untuk melihat sendiri keadaan tokoh muzik yang cukup terkenal dan disegani suatu masa dulu.

Beliau dalam masa yang sama menyampaikan sumbangan sebanyak RM3,000 daripada YKAT selain dana peribadi daripadanya dan tiga lagi pemegang saham sebanyak RM4,000.

Ujar DJ Dave, sumbangan Eow Jin terhadap industri seni tanah air sangat besar, justeru ia perlu diingati oleh setiap lapisan masyarakat.

“Di sinilah seorang tokoh muzik di tanah air kita yang banyak berjasa dalam arena hiburan negara kita.

“Beliau ini telah banyak mencipta lagu-lagu untuk ramai orang,” katanya kepada pemberita.

Turut hadir menziarah Eow Jin ialah pemegang saham yayasan itu Datuk Nancie Foo dan Colin Lionel Edmonds.

Kesemua mereka meluangkan masa lebih kurang sejam dengan bertanyakan khabar kepada isteri Eow Jin, Datin Khaw Lean Kee.

Wanita itu bukan hanya menjaga suaminya seorang diri, malah turut menjaga anak lelaki mereka, Raymond 56 tahun yang menghidap tumor otak sejak 40 tahun lalu.

Dalam pada itu, Dj Dave turut menyuarakan penghargaannya kepada masyarakat yang menghulurkan bantuan kepada Eow Jin sekeluarga.

Kata beliau, ia membuktikan kekukuhan perpaduan rakyat negara ini.

“Alhamdulillah kita berterima kasih kepada semua rakyat khususnya budak-budak sekolah datang menjenguk untuk datang menziarahi beliau, ini kita panggil kesepaduan yang terbaik dalam negara kita.

“Tidak kira apa-apa bangsa dan agama kita saling membantu,” ujarnya. – MalaysiaGazette