Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak jatuh selepas mengalami penurunan mendadak dalam sesi sebelumnya susulan kebimbangan pelaksanaan semula sekatan pergerakan berikutan lonjakan kes Covid-19 di Amerika Syarikat.

Perkembangan ini dikhuatiri mengakibatkan permintaan ke atas minyak terjejas.

Minyak mentah Brent susut sebanyak AS$0.07 kepada AS$42.28 setong pada 0114 GMT selepas jatuh lebih daripada 2% pada hari Khamis.

Manakala minyak Amerika Syarikat jatuh AS$0.13 kepada AS$39.49 setong selepas turun 3% pada sesi sebelumnya.

Brent sedang menyaksikan penurunan mingguan lebih daripada 1% dan minyak mentah AS pula menghampiri 3%.

Walaupun banyak penganalisis menjangkakan ekonomi dan permintaan bahan bakar akan pulih daripada wabak itu, peningkatan jangkitan koronavirus setiap hari sepanjang minggu ini di Amerika Syarikat, yang juga pengguna minyak terbesar di dunia telah menimbulkan kebimbangan terhadap pemulihan.

“Wabak koronavirus yang diperbaharui di beberapa bahagian dunia telah menambah alasan akan pemulihannya perlahan pada bulan-bulan mendatang,” kata Capital Economics dalam nota penyelidikannya.

Di Australia, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk mengurangkan jumlah warga negara yang dibenarkan pulang ke negara itu dari luar negara, setelah pihak berkuasa memerintahkan penutupan Melbourne – bandar kedua terpadat di negara tersebut.

AS pula melaporkan sekitar 56,000 kes Covid-19 pada hari Khamis, hari ketiga berturut-turut jangkitan baharu melebihi sekurang-kurangnya 55,000, menurut laporan Reuters.

Pada hari Rabu, kes AS. mencapai 60,000, peningkatan harian terbesar dalam kalangan mana-mana negara sejak wabak itu bermula pada akhir tahun lalu. – MalaysiaGazette