Berhati-hati dengan jangkitan kes malaria, Gambar hiasan

LONDON – Kematian akibat HIV, tibi dan malaria boleh meningkat di negara-negara miskin dan berpendapatan sederhana kerana sistem kesihatan sudah lemah dan bergelut dengan pandemik Covid-19.

Dalam tempoh lima tahun lagi, kematian akibat tiga penyakit itu masing-masing boleh meningkat sebanyak 10%, 20% dan 36% – meletakkan kesan kematian pada skala yang serupa dengan kesan langsung daripada pandemik koronavirus.

“Di negara-negara dengan beban malaria yang tinggi dan wabak HIV dan TB yang besar, bahkan gangguan jangka pendek dapat membawa akibat buruk bagi jutaan orang yang bergantung pada program untuk mengendalikan dan mengubati penyakit ini,” kata Timothy Hallett, seorang profesor di Imperial College London yang turut mengetuai kajian tersebut.

Impak secara langsung Covid-19 dapat menjejaskan kemajuan penting terhadap penyakit-penyakit ini yang dilaksanakan selama dua dekad terakhir, “menambah beban yang ditanggung akibat wabak itu secara langsung”.

Tetapi risikonya dapat dikurangkan, kata Hallett, jika negara-negara berusaha untuk mempertahankan perkhidmatan kesihatan dan menerapkan langkah-langkah pencegahan terhadap jangkitan.

Diterbitkan dalam jurnal Lancet Global Health, kajian itu – yang menggunakan unjuran pemodelan penyakit untuk memetakan kemungkinan senario pandemik Covid-19 – mendapati kesan terbesar terhadap HIV adalah kehabisan bekalan ubat antiretroviral AIDS yang diambil oleh kebanyakan.

Agensi AIDS, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia memberi amaran minggu lalu mengenai kekurangan stok tersebut, dengan lebih daripada satu pertiga negara dunia sudah mengatakan mereka berisiko kehabisan antiretroviral.

Dalam kajian malaria, kesan terbesar adalah gangguan pengagihan kelambu yang dirawat dengan racun serangga, yang melindungi berjuta-juta orang daripada dijangkiti oleh nyamuk yang membawa malaria. – MalaysiaGazette