BEIJING – China mengarahkan Amerika Syarikat (AS) menutup konsulatnya di Chengdu hari ini.

Tindakan itu sebagai maklum balas terhadap permintaan AS agar China menutup konsulatnya di Houston kerana hubungan antara dua ekonomi terbesar di dunia semakin tercalar.

Perintah untuk menutup konsulat di Chengdu, di wilayah Sichuan itu dilihat sebagai timbal balik daripada segi skala dan impak, terhadap tindak balas terhadap tindakan AS.

China telah memberi amaran akan membalas dendam setelah diberi waktu 72 jam – hingga hari Jumaat – untuk mengosongkan konsulat Houston walaupun mendesak Amerika Syarikat untuk mempertimbangkan semula.

“AS secara serius melanggar undang-undang antarabangsa, norma asas hubungan antarabangsa dan syarat-syarat China-AS. Konvensyen Konsular. Ia merosakkan hubungan China-AS,” kata Kementerian Luar China dalam satu kenyataan.

Kementerian Luar Negeri China juga memberitahu Kedutaan AS. di China mengenai keputusannya untuk menarik balik persetujuannya untuk penubuhan dan operasi Konsulat Jeneral AS. di Chengdu,” katanya.

Namun ia tidak menyatakan tempoh konsulat mesti dikosongkan.

Hubungan Washington dan Beijing telah merosot dengan ketara tahun ini bermula dari isu perdagangan dan teknologi hingga novel koronavirus, tuntutan wilayah China di Laut China Selatan dan pengenalan undang-undang keselamatan di Hong Kong.

Satu sumber sebelumnya memberitahu Reuters yang China sedang mempertimbangkan untuk menutup konsulat AS di Wuhan selepas AS menarik keluar kakitangan pada awal tahun ini ketika wabak koronavirus meletus.- MalaysiaGazette