Hua Zong tidak bersetuju cadangan supaya logo halal dikeluar dalam tiga warna.

PETALING JAYA – Pertukaran logo “Halal” dan mengkategorikan tahap berlainan mengikuti warna bukan sahaja tidak sesuai dengan keadaan negara dan merosakkan suasana perniagaan, ia juga mewujudkan halangan dan sekatan untuk produk halal Malaysia memasuki pasaran antarabangsa.

Presiden Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong), Tan Sri Goh Tian Chuan berharap kerajaan dapat mengambil berat dan menyekat kempen mengkategorikan lambang halal itu yang sedang mengambil tempat di Internet.

Katanya, cadangan mengkategorikan “tahap halal” akan merosakkan imej Malaysia sebagai hab halal, malahan menjadikan Malaysia satu bahan gurauan di dunia.

“Hakikatnya, persijilan halal adalah perakuan ke atas satu-satu produk dan bukannya ke atas perusahaan yang mengeluarkan produk itu.

“Justeru, menggunakan tiga warna untuk mengkategorikan latar belakang perusahaan adalah tidak boleh diterima,” katanya dalam kenyataan seperti dilaporkan Sinchew Daily.

Kenyataan itu sebagai mengulas sokongan netizen terhadap kempen Buy Muslim First yang mahu lambang Halal diasingkan kepada tiga jenis warna iaitu hijau, jingga dan ungu.

Warna hijau dicadangkan untuk perusahaan yang dimiliki 100 peratus oleh Muslim, jingga untuk perusahaan milikan bersama Muslim dan bukan Muslim, sementara ungu untuk perusahaan milikan penuh bukan Muslim.

Tian Chuan berkata, perdagangan dalam pasaran halal tidak harus menjadi berunsur perkauman dan keagamaan ekstrem.

Katanya, peraturan mengenai perbezaan mengikut warna juga tidak wujud dalam pasaran antarabangsa.

Tambahnya, lambang dan warna lambang halal sedia ada telah diterima dan diperakui orang tidak kira di dalam atau luar negara dan tidak perlu menokok tambah sehingga menimbulkan kekeliruan dan perdebatan. – MalaysiaGazette

16 Komen

  1. Err… tak timbul apa apa perdebatan pun. Tan sri sahaja yg kecoh2 bab ni. Tan sri apa takut? Tan sri bukan beli brg ada tanda halal pun. Buat apa nk kecoh

  2. Hahaha kenapa nak takut atau risau pulak pasal pengkelasan warna halal. Dasar Cina rasis, bila agak merugikan dia macam2 hujah la keluar. Terus kan saja JAKIM jangan tunduk lagi dengan dia orang, umat Islam dah sangat mengalah selama ini.

  3. Bgus apa yg di buat tu..kita dpt bezakn mana satu produk muslim yg 100%, so kontak pyh nk ajar krjaa n org islam lh puak2 kafir, ko takut ke..kamu ank muda sgt2 stuju di asing kn 3 warna dlm status halal produk..supya org islam dapat bezakn antara produk kluaran muslim 100%, supya kita dpt utmakn produk muslim fist..hidup BMF..mmpus lh produk yg meragukan…harm kn UEC..ini tak lyk berada di mlysia..

  4. Bubar sekolah cina sekarang juga, bila lagi? Jangan peduli cakap bangsat2 pengkhianat ni.

  5. Sama2 kita menyokokong BMF..dapatlah membantu ekonomi semasa kita..di samping pengguna mendapat harga .mampu milik dan baik.

  6. Eh, hal makanan org Islam yg dia nak sibuk buat apa? Itulah perangai kaduk naik junjung yg ekstrim.

  7. Walaupun mungkin cadangan ini gagal dilaksanakan,kita terus perhebatkan #BMF.Tiada siapa boleh halang kita.Mereka pun tiada isu untuk bantah kerana tindakan kita tidak menyalahi mana mana undang undang baik dalam negara ataupun antarabangsa.Itu hak kita sebagai pembeli.

  8. Cuba fikirkan… dia ni jenis ni nak ajar kita mcm mana nak urus urusan Halal Haram… merosakan suasana perniagaan sape sebenarnya. Hentikanlah perbincangan yg tak perlu, laksanakan apa jua hak Muslim. Kalau kerajaan segan silu nak perbaiki hak kelangsungan orang Muslim melalui logo halal.. maka perkenalkan logo M3 (Malaysia Muslim Manufacturer) biar lagi jelas dan terang tanpa segan silu beritahu dunia siapa kita..

  9. Cuba lihat sijil bumiputra dlm pemerolehan kerajaan , sehingga menjadi isu dlm perundingan perdagangan dgn US. Tingkatkan pengaruh , sijil halal hanya boleh diperolehi setelah mendpt certified M3.. non -negotiable,

  10. Kempen BMF inilah Cara Keputusan Terbaik.Warna Hijau, Pink dan Ungu keputusan tepat tak boleh dipertikaikan lagi. Orang terus tahu akan kesahihan product apa diperbuat oleh siapa? Selama ini kita orang Islam sentiasa terkeliru dan bab makanan ini yang perlu yang amat sangat dititik beratkan dan bukan boleh dibuat mainmain. Selama ini kita tak ambil berat lansung acuh tak acuh sahaja sedangkan Islam tak begitu. Keadaan sekarang telah tiba masanya mesti malah wajib pihak KPDN Kerajaan PN tegas melaksanakan perubahan ini demi Untuk Pengguna Orang Islam. Pengguna bukan Islam tak ada apaapa pantang larangpun. Kita kena ingat Allah Taala telah meletakkan arahan ini demi jaminan keselamatan pengguna Umat Islam dan kita kena ingat segalagalanya Islam itu letaknya diatas sekali. Insyak Allah.

  11. Jakim tidak perlu memaksa pengeluar untuk menukar logo halal, sekarang terpulang kepada pengusaha muslim untuk menggunakan pakai logo warna baru..BuyMuslim1st.

  12. Takut lah tu.. Takut org islam tak beli barangan dari pengilang bukan islam..jangan takut,kalau benar,nak takut apa..

Comments are closed.