Mesej yang ditulis di cermin kereta ketika guru Florida menentang pembukaan sekolah di Amerika Syarikat, foto Reuters

WASHINGTON – Guru dan kakitangan sokongan di lebih daripada 35 daerah sekolah di seluruh Amerika Syarikat melakukan protes susulan pembukaan sekolah semula ketika wabak Covid -19 semakin menular di negara ini.

Mereka menuntut kelas secara langsung tidak diadakan sehingga data saintifik menyokong keadaan sudah kembali selamat, protokol keselamatan seperti ukuran kelas yang lebih rendah dan ujian virus dibuat dan sekolah dikendalikan dengan jumlah kaunselor dan jururawat yang mencukupi, menurut laman web yang dibentuk untuk demonstrasi tersebut.

Di Twitter, Persatuan Pendidikan Guru Milwaukee menunjukkan para penunjuk perasaan membuat batu nisan palsu yang mengatakan “Di sini terdapat seorang pelajar kelas tiga dari Green Bay yang dijangkiti Covid di sekolah” dan “rest in peace’ kepada seorang nenek yang membantu cucu-cucunya membuat kerja sekolah”.

Guru-guru juga menuntut bantuan kewangan untuk ibu bapa yang memerlukan, termasuk bantuan sewa dan gadai janji, larangan pengusiran dan penyitaan dan bantuan tunai.

Sebilangan besar masalah ini menjadi pertikaian politik di Washington, yang mana pegawai-pegawai pentadbiran Demokrat Kongres dan Trump akan meneruskan rundingan pada hari Isnin yang bertujuan untuk menyelesaikan rang undang-undang bantuan ekonomi koronavirus setelah terlepas tarikh akhir untuk bantuan kepada puluhan juta orang Amerika yang menganggur .

Koronavirus, pertama kali dikesan di China pada bulan Disember lalu, telah menjangkiti 4.6 juta penduduk di Amerika Syarikat (AS) dan membunuh lebih daripada 155.000 orang Amerika sejak Februari lalu.

Angka kematian meningkat lebih 25,000 pada bulan Julai dan kes meningkat dua kali ganda di 19 negeri pada bulan tersebut.

Presiden Donald Trump telah membuka semula sekolah untuk pengajaran kelas, seperti biasanya pada bulan Ogos dan September, sebagai sebahagian dari kempen pemilihannya semula.

Presiden dari Republikan akan ditentang oleh calon Demokrat, Joe Biden menjelang pilihan raya 3 November.

“Kes berlaku kerana Ujian BESAR! Sebilangan besar negara kita berjalan dengan baik. Buka sekolah!” kata Trump menerusi Twitternya. – MalaysiaGazette