Usaha membawa pulang Jho Low dan Nik Faisal Ariff Kamil sentiasa dipergiatkan oleh PDRM.

KUALA LUMPUR – “Kami (polis) tidak akan pernah berehat. Kami akan membawa mereka ke muka pengadilan.”

Itu tegas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berhubung usaha pihak berkuasa mencari suspek berkaitan 1MDB termasuk Low Taek Jho atau Jho Low.

Bagaimanapun beliau sulit bagi menentukan bila tarikh tepat untuk menahan buruan kes kontroversi itu.

“Selagi ada kekurangan kerjasama dari pihak berkuasa di Hong Kong atau Macau … mustahil bagi saya untuk memberikan tarikh,” katanya dalam wawancara dengan AFP yang disiarkan hari ini.

Menurut Abdul Hamid, pihaknya masih berkeyakinan Jho Low kini berada di China walaupun pihak berkuasa republik itu sebelum itu menafikannya.

Namun menurutnya, seorang wanita ditangkap tahun ini yang telah menghantar dokumen ke Jho Low di Macau, China dan pihaknya menyimpulkan suspek berada di sana.

Dalam pada itu, pihaknya juga mengandaikan seorang lagi buruan, Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Nik Faisal Ariff Kamil berada di Hong Kong sementara seorang lagi suspek, Jasmine Loo pula berada di Shenzhen di China.

“Jho Low hampir bebas menjalankan perniagaannya” di Macau, katanya sambil meminta pertolongan dari pihak berkuasa China membantu pihaknya.

“Tidakkah pihak berkuasa di Macau mempunyai naluri polis untuk membantu kami?” soalnya.

Abdul Hamid juga berkata hubungan dengan polis di China telah merosot dalam beberapa tahun kebelakangan ini dipercayai menghalang usaha penguatkuasaan undang-undang di sana. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Tak payah cari lah hamid ..bukankah madet kata nt kita akan diserang oleh negara yang melindungi jolo ni , lagi pun negara kita mana sanggup berperang ..takut lah .

Comments are closed.