TERKINI : HAK RAKYAT Untuk Menilai “Saya Dah Lakukan Apa Yang Terbaik” – Muhyiddin

Ketiadaan manifesto dalam pentadbiran Perikatan Nasional (PN) tidak bermakna kerajaan yang baharu tertubuh itu tidak mempunyai kebertanggungjawaban kepada rakyat.

Sebaliknya, sebagai seorang muslim yang dipilih unutk memimpin, seseorang itu perlu bertanggungjawab ke atas orang yang dipimpinnya, kata Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

2 Komen

  1. “Sebaliknya, sebagai seorang muslim yang dipilih unutk memimpin, seseorang itu perlu bertanggungjawab ke atas orang yang dipimpinnya”, kata Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Dipilih oleh siapa?
    Diilih oleh YDPA.

    Siapakah YDPA di negara Malaysia?
    YDPA adalah Ulil-Amri tertinggi negara Malaysia.

    FIRMAN Allah SWT,:
    يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ فَإِن تَنَـٰزَعۡتُمۡ فِى شَىۡءٍ۬ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِۚ ذَٲلِكَ خَيۡرٌ۬ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلاً
    Yang maksudnya:
    “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” [AL-Qur’an: An-Nisaa’ : 59.].

    Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku. Akan ada di kalangan kamu pemimpin yang hatinya seperti hati syaitan dalam jasad manusia.”. Aku (Huzaifah) bertanya: Bagaimana harus aku lakukan jika aku sempat hidup dalam suasana itu ya Rasulullah. Jawab baginda: “Kamu dengar dan taat walaupun dia menyebat kamu dan mengambil harta kamu, hendaklah kamu dengar dan taat.” (Riwayat Muslim, al-Baihaqi dan lain-lain).
    >

Comments are closed.