Lapangan Terbang Antarabangsa King Khalid. foto Agensi

RIYADH – Arab Saudi akan melonggarkan sebahagian daripada operasi penerbangan antarabangsa pada 15 September ini bagi membolehkan “kategori luar biasa” bagi warganegara dan penduduk memulakan pengembaraan.

Malah negara ini akan menarik balik semua peraturan perjalanan di udara, darat dan laut bagi rakyatnya mulai 1 Januari 2021.

Kerajaan Arab Saudi telah menangguhkan penerbangan antarabangsa untuk mencegah penyebaran novel koronavirus sejak Mac lalu.

Kategori luar biasa termasuk pekerja sektor awam dan ketenteraan, diplomat dan keluarga mereka, pekerja sektor swasta atau awam tanpa keuntungan di luar negara, ahli perniagaan, pesakit yang memerlukan rawatan di luar negara, penuntut yang belajar di luar negara serta individu yang terlibat dalam kemanusiaan, dan pasukan sukan.

Kerjasama Negara-Negara Teluk (GCC) dan penduduk bukan warga Arab Saudi dengan memiliki kediaman yang sah atau visa pengunjung akan dibenar memasuki negara ini kerajaan pada 15 September dengan syarat mereka terbukti negatif Covid-19.

Arab Saudi telah memperkenalkan langkah-langkah ketat untuk mengekang penyebaran koronavirus pada bulan Mac, termasuk perintah berkurung 24 jam di banyak bandar dan ibu kota ini.

Negara ini merekodkan sebanyak 325, 651 kes Covid-19 dengan 4,268 kematian.