Gambar hiasan

WASHINGTON – Pemilik TikTok, ByteDance meletakkan penilaian sebanyak AS$60 bilion bagi aplikasi video pendek itu selepas Oracle Corp dan Walmart Inc mengambil bahagian dalam perniagaan tersebut dalam usaha menangani isu keselamatan Amerika Syarikat.

Oracle dan Walmart, masing-masing mempunyai hak untuk membeli 12.5% dan 7.5% daripada TikTok Global yang baru ditubuhkan di bawah perjanjian yang dipersetujui oleh Presiden Donald Trump, kata sumber.

Kedua-dua syarikat itu akan membayar sebanyak AS$ 12 bilion untuk kepentingan mereka sekiranya bersetuju dengan harga permintaan itu.

Harga penilaian akhir itu belum ditetapkan kerana pihak-pihak sedang merangka struktur ekuiti dan langkah-langkah untuk keselamatan data, kata sumber itu.

Syarat masih bertukar dan penilaian yang dicadangkan juga boleh berubah.

ByteDance tertekan dalam perjanjian penjualan TikTok ini selepas Trump mengancam untuk melarang aplikasi itu beroperasi di AS atas alasan isu keselamatan negara.

Setelah Microsoft Corp mengemukakan cadangan untuk pembelian sepenuhnya perkhidmatan tersebut, ByteDance sebaliknya beralih kepada tawaran Oracle, yang mana syarikat induknya di China akan mempertahankan saham majoriti.

“Saya menyetujui perjanjian itu secara konsep. Sekiranya mereka menyelesaikannya, itu bagus. Jika tidak, itu juga ok,” kata Trump kepada wartawan ketika meninggalkan Gedung Putih untuk mengadakan kempen di Fayetteville, North Carolina.

ByteDance akhirnya dapat memiliki sebanyak 80% TikTok Global, yang akan merangkumi operasi aplikasi di AS dan seluruh dunia kecuali China.

Syarikat usaha sama, termasuk Sequoia Capital dan General Atlantic, juga boleh memperoleh ekuiti dalam perniagaan baharu itu.

Di bawah cadangan semasa, akan ada lima tempat di papan TikTok Global.

Ketua Pegawai Eksekutif Walmart, Doug McMillon akan menjadi pengarah, kata peruncit itu dalam satu kenyataan.

Oracle telah memberi jaminan bahawa ia dapat melindungi data pengguna TikTok daripada pengaruh asing.

“Oracle akan dengan cepat menyebarkan, meningkatkan skala, dan mengoperasikan sistem TikTok di Oracle Cloud.

“Kami 100% yakin dengan kemampuan kami untuk menyampaikan persekitaran yang sangat selamat kepada TikTok dan memastikan privasi data kepada pengguna TikTok di negara ini.” kata Ketua Pegawai Eksekutif Oracle, Safra Catz dalam satu kenyataan. – MalaysiaGazette