Gambar hiasan. foto Agensi

SINGAPURA – Harga minyak jatuh dalam dagangan hari ini kerana Libya mengeluarkan semula minyak dan lonjakan kes koronavirus yang mencetuskan kebimbangan terhadap permintaan.

Minyak Brent jatuh 0.5% kepada AS$42.95 setong sementara minyak mentah Amerika Syarikat susut 0.7% kepada AS$40.84 setong.

“Pasaran tidak mampu membeli lebih banyak minyak mentah,” kata penganalisis ANZ dalam nota penyelidikannya.

Peningkatan jangkitan Covid-19 di seluruh dunia telah menyaksikan banyak kerajaan menghentikan kelonggaran sekatan perjalanan.

Keadaan ini telah memberi beban terhadap permintaan di Eropah dan Amerika Syarikat.

Britain menyaksikan kenaikan kes Covid-19 dan Menteri Kesihatan, Matt Hancock memberi amaran akan melaksanakan sekatan pergerakan nasional kali kedua jika penduduknya tidak mengikuti peraturan yang dikuatkuasakan untuk menghentikan penyebaran virus.

Sementara itu, Royal Dutch Shell Plc RDSa.L menghentikan pengeluaran minyak dan mula mengeluarkan para pekerja dari platform Teluk Mexico, kata syarikat itu pada hari Sabtu.

Tropical Storm Beta dijangka membawa hujan ke beberapa bahagian pantai Texas dan Louisiana ketika badai ke-23 musim taufan Atlantik tahun ini yang bergerak ke darat pada malam Isnin, kata Pusat Taufan Nasional.

Pengeluar minyak dan gas telah memulakan operasi pada hujung minggu setelah terganggu oleh taufan Sally.

Sebanyak 17% pengeluaran minyak di luar pesisir Teluk Mexico dan hampir 13% pengeluaran gas asli ditutup pada hari Sabtu berikutan ombak dan angin daripada taufan Sally. – MalaysiaGazette