Gambar hiasan

NEW YORK – Para pelabur sedang mengukur potensi bagaimana kemerosotan tahap kesihatan Donald Trump memberi kesan kepada harga-harga aset pada minggu-minggu akan datang, memandangkan Presiden Amerika Syarikat (AS) itu masih positif Covid-19.

Sejauh ini, pasaran relatif stabil kerana harapan rundingan di antara penggubal undang-undang AS mengenai pakej rangsangan lain telah mengurangkan penjualan pasaran saham pada hari Jumaat.

S&P 500 hanya kerugian kurang dari 1% dan yang disebut sebagai aset paling selamat kerana permintaan terhad.

Berita mengenai Trump dirawat di sebuah pusat perubatan tentera di luar Washington, dimaklumkan setelah dagangan hari Jumaat berakhir.

Walau bagaimanapun, banyak pelabur bimbang kemerosotan kesihatan Trump menjelang kurang dari sebulan sebelum Pilihan Raya Presiden pada 3 November boleh merosakkan pasaran saham AS yang baru-baru ini mencatatkan prestasi bulanan terburuk sejak penjualannya pada bulan Mac.

Prestasi itu turut menjejaskan aset-aset lain.

“Sekiranya kesihatan presiden dalam bahaya, terdapat “terlalu banyak ketidakpastian dalam situasi untuk pasaran mengatasinya,” kata Willie Delwiche, Pakar Strategi Pelaburan di Baird.

Pelbagai dapatan yang dibayangkan oleh para pelabur pada masa – daripada pemulihan segera yang boleh meningkatkan imej Trump sebagai pejuang kepada penyakit atau kematian – telah menimbulkan ketidakpastian dan meningkatkan selera risiko di seluruh pasaran.

Sekiranya ketidakpastian berterusan, saham teknologi dan momentum yang mendorong kenaikan tahun ini mungkin sangat terdedah kepada penjualan, kata beberapa pelabur.

Nasdaq jatuh lebih dari 2% pada hari Jumaat, penurunan dua kali ganda berbanding S&P 500.

”Sekiranya pasaran … merasa gementar sekarang, mungkin ia menggambarkan dagangan yang sesak seperti dalam teknologi dan pasaran modal mega yang belum terjejas,” kata Delwiche

Sebanyak 80% pengurus dana yang ditinjau BofA Global Research bulan lalu mengatakan belian stok teknologi adalah dagangan “paling ramai” di pasaran.

Tumpuan para pelabur dalam ssaham-saham teknologi besar telah menimbulkan kebimbangan terhadap pengaruh besar mereka dalam pergerakan pasaran yang lebih luas.

Lima syarikat terbesar AS – Alphabet syarikat induk Google, Amazon, Apple, Facebook, dan Microsoft – kini menyumbang hampir 25% daripada pasaran modal S&P 500, menurut firma penyelidikan Oxford Economics. – MalaysiaGazette