Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memutuskan semua institusi pendidikan yang berdaftar dengan KPM termasuk tadika, sekolah harian, sekolah berasrama penuh, sekolah swasta, kolej vokasional dan kolej matrikulasi di Labuan akan ditutup mulai 17 Oktober sehingga 30 Oktober ini.

Ia ekoran pengumuman pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang akan berkuatkuasa pada 17 Oktober di Wilayah Persekutuan itu hari ini.

“Keputusan ini akan melibatkan sebanyak 31 institusi pendidikan dan sejumlah 19,262 murid dan pelajar. Penutupan ini juga akan melibatkan institusi pendidikan yang mempunyai asrama.

“Justeru, ibu bapa atau penjaga perlu mengambil murid atau pelajar yang tinggal di asrama tersebut untuk pulang. Bagaimanapun, murid atau pelajar yang menunggu untuk diambil ibu bapa atau murid yang ingin terus kekal berada di asrama institusi pendidikan sepanjang tempoh penutupan
akan berada di bawah penjagaan warden asrama.

“Keperluan makan dan minum murid dan pelajar sepanjang tempoh tersebut akan disediakan oleh pihak institusi pendidikan. Bagi pelajar yang masih berada di asrama Kolej Matrikulasi Labuan, mereka dibenarkan untuk pulang tetapi perlu mematuhi SOP yang ditetapkan oleh negeri destinasi masing-masing,” kata KPM dalam satu kenyataan hari ini.

Bagi murid-murid yang perlu menduduki peperiksaan antarabangsa seperti yang telah dijadualkan, mereka hendaklah mendapatkan surat dari sekolah masing-masing untuk menghadiri peperiksaan.

Pembelajaran bagi murid dan pelajar sepanjang tempoh penutupan juga perlu diberi perhatian.

Justeru, pentadbir institusi pendidikan diarah untuk memastikan guru-guru/pensyarah serta murid dan pelajar melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah.

Manual pengajaran dan pembelajaran di rumah boleh dimuat turun di portal rasmi KPM www.moe.gov.my. – MalaysiaGazette