Alizakri Alias

KUALA LUMPUR – Akses kepada simpanan Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bukan satu-satunya cara untuk
mendapatkan wang tunai semasa penularan Covid-19.

Ketua Pegawai KWSP, Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias ​​berkata, kerajaan telah menyediakan banyak bantuan kewangan langsung melalui PRIHATIN, PRIHATIN SME +, PENJANA, dan KITA PRIHATIN berjumlah RM55 bilion untuk B40 dan M40.

Selain itu, katanya, ada juga langkah-langkah bantuan lain, seperti membenarkan akses ke Akaun 2 KWSP melalui i-Lestari, dengan lebih RM11 bilion dikeluarkan kepada lebih daripada 4.7 juta ahli sejak April tahun ini.

“Simpanan persaraan adalah insurans ahli untuk kesejahteraan masa depan mereka dan membenarkan ini (keluar Akaun 1 KWSP) akan menghakis perlindungan itu.

“Saya menggesa ahli untuk membuat temu janji dengan pegawai Perkhidmatan Penasihat Persaraan kami untuk membantu merancang kewangan mereka yang dapat mengambil kira semua bentuk bantuan yang ada dan mengatasi mereka melalui ini masa sukar,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Alizakri berkata demikian mengulas kenyataan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang akses Akaun 1 KWSP
untuk mengatasi cabaran Covid-19 boleh menyebabkan masalah yang lebih besar pada masa depan.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Kerajaan sukar benar pengeluaran akaun 1 KWSP – PM

3 Komen

  1. kalau seseorang sudah terdesak dan tak ada cara lain untuk mendapatkan duit,dan dia terpaksa bunuh diri sebab jalan buntu,apa gunanya duit kalau tidak digunakan utk menyelamatkan nyawa? dan..duit boleh d cari tp nyawa tidak boleh di cari bila seseorang meningal.bagi saya,pengeluaran mininum dan maximum perlu d buat bagi akaun 1 epf.sebab..tanya duit banyak masalah,apalagi sekarang.komitment banyak..covid melanda.dan duit kita boleh kumpul dan jana semula,melainkan ada pihak yg tak mahu bagi rakyat duit simpanan rakyat tu sendiri..bagi yg berbisnis,tahu apa maksudnya.tapi..duit sentiasa boleh d cari dan di jana.masa kecemasan,buat la apa yg boleh untuk rakyat hidup.berjuta,berbilion bantuan,tak cukup bagi rakyat yg hilang kerja,bayar loan,makan dan belanja yg lain.kecuali jalan mati d depan saja yg ada.faham la rintihan rakyat.yg kongkong simpanan rakyat masa kecemasan,sebab nyawa yg penting.jangan sampai along yg buat hal nanti.sebab kita tak bayar loan rm100. sebulan,tapi beribu2.. rumah kreta,..loan,belanja anak dan belanja lain lagi.. kalau gaji kurang,hilang kerja,,,lagi teruk dr masa tua rakyat yg terpaksa merempat dan tak hidup sampai 55 tahun utk tunggu duit epf itu nanti.think wise,,dan ingat slogan..rakyat d dahulukan.kecuali..moratorium d lanjutkan kpd semua semua rakyat lagi slama setahun dan bill api dan air tak payah bayar,,barangan semua turun harga 50%.tentu sekali rakyat tak susah tanpa duit.sebab apa pun tak perlu bayar selama setahun..barangan murah.. kalau tidak,,hanya dgn pengeluaran epf akaun 1.limited amount to 10k rm saja jalan yg terakhir.. turunkan kadar loan repayment bank ke 50% sambil menunggu economy baik dan tutup semua jalan masuk ke malaysia.dgn itu kita dpt hentikan covid,dan dpt bangun semula.

  2. duit rakyat sendiri kenapa tidak benarkan dikeluarkan dalam situasi sekarang?..sepatutnya duit sendiri bolehlah dikeluarkan .kenapa tidak dibenarkan?sebab nk melabur?tak usah nk pikir2 nk labur la dlm situasi wabak melanda ni.rakyat memerlukan sumber kewangan benarkanlah mrk nk keluarkan wang mrk .sepatutnya kerjaan kena jaga kebajikan rakyat.mrk minta dn memerlukan kenapa kerajaan tak benarkan?sekurang2nya bercambah pertumbuhan ekonomi bila rakyat keluar membeli bila ada duit kwsp mrk itu.harap kerajaan timbang balik agar kelulusan pengeluaran akaun 1 secara one off rm10k tu.mana yg tak mahu tak payah mohon.beri pada yg nak keluarkan saja.

  3. Setuju hundred persen, kena keluar hanya RM 10.000, kenapa tak boleh, skrang ni la waktu nya wang tu d perlukan, kenapa tak boleh??? Untuk Masa depan , itu belakang cerita, jgn sampai ada rakyat kelaparan masa coved ni, fikirkan jangkamasa panjang wabak ini, ini suara rakyat, saya rasa semua pencarum pasti setuju.

Comments are closed.