KAHERAH – Para pegawai antikuiti Mesir mengumumkan penemuan sekurang-kurangnya 100 buah keranda purba, antaranya mengandungi mumia, dan kira-kira 40 buah patung bersalut emas di selatan Kaherah.

Keranda batu berwarna-warni dan patung yang ditanam lebih 2,500 tahun lalu itu terletak di kaki piramid Djoser di Saqqara.

Ahli arkeologi membuka sebuah keranda yang mengandungi mumia yang masih dalam keadaan elok yang dibungkus dengan kain, lapor AP.

Mumia tersebut melalui proses x-ray bagi membolehkan mereka mendapatkan gambaran struktur mumia dengan menunjukkan bagaimana ia diawet.

Menteri Pelancongan dan Antikuiti, Khaled el-Anany pada sidang media memberitahu, ia merupakan penemuan era dinasti Ptolomaic yang memerintah Mesir selama 300 tahun – kira-kira 320 Sebelum Masihi (SM) hingga 30 SM dan era terakhir pemerintah Mesir (664 hingga 332 SM).

Beliau berkata, mereka mungkin memindahkan artifak itu ke tiga buah muzium di Kaherah termasuk Muzium Utama Mesir yang kini sedang dibina berhampiran piramid di Giza.

Tambahnya, mereka akan mengumumkan penemuan lain di Saqarra pada tahun ini.

Ia merupakan penemuan terbaharu oleh ahli arkeologi Mesir.

Sejak September lalu, pihak beruasa antikuiti negara itu mendedahkan sekurang-kuranya 140 keranda batu yang tertutup rapat, dengan mumia di dalamnya, ditemui di kawasan yang sama di Saqqara.

Para ahli arkeologi Mesir turut menemui ‘lubang yang dipenuhi keranda yang dicat, disalut emas dan dihiasi dengan baik’, kata Setiausaha Agung Majllis Antikuiti, Mostafa Waziri kepada wartawan.

Saqqara merupakan sebahagian daripada kawasan perkuburan ibu negara purba Memphis yang meliputi piramid Giza dan piramid yang lebih kecil di Abu Sir, Dahshur dan Abu Ruwaysh. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Penemuan menakjubkan oleh archeologist aka scientist2 Mesir, tahniah!

    Banyak juga artifact2 purba Mesir yang telah diCURI oleh orang2 puteh Eropah dan Amerika dan diletakkan didalam musium2 dinegara mereka! Harap kerajaan Mesir dapat meminta supaya mereka memulangkan semula harta2 sejarah human civilization yang diCURI tersebut!

Comments are closed.