Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pelabur asing kembali sebagai penjual bersih di Bursa Malaysia pada minggu lalu dengan jualan sebanyak RM246.32.

MIDF Research berkata, jangkaan aliran masuk asing yang positif dipacu oleh belanjawan yang lebih besar tidak wujud kerana momentum penjualan pada hari Selasa melebihi aliran masuk bersih pada hari Khamis dan Jumaat.

Ketika pasaran dibuka semula pada hari Isnin minggu lalu, pelabur asing membeli RM3.53 juta bersih ekuiti tempatan, dengan peruncit dan institusi tempatan, masing-masing sebagai pembeli dan penjual bersih pada RM39.52 juta dan -RM43.05 juta.

Lebih dari tujuh bulan setelah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak Covid-19 di China sebagai “kecemasan kesihatan awam yang menjadi perhatian antarabangsa”, ekonomi global terus tersekat akibat kesan virus tersebut.

“Namun, ini dibalikkan pada pertengahan minggu ketika aliran keluar terbesar minggu ini berlaku pada hari Selasa menjadikan aliran kumulatif kepada RM332.97 juta dan berterusan pada hari Rabu pada RM7.49 juta.

Firma penyelidikan itu berkata, aliran masuk terbesar pada hari Khamis adalah RM87.25 juta.

Setakat tahun ini, jualan bersih pelabur asing telah mencapai RM23.13 bilion di Bursa Malaysia.

Sebagai perbandingan dengan tiga lagi pasaran yang dijejaki minggu lalu, Thailand menyaksikan aliran masuk tertinggi manakala Malaysia aliran keluar terbesar, kata MIDF Research.

Dari segi penyertaan runcit, minggu lalu menyaksikan peruncit sebagai pembeli bersih ekuiti pada nilai RM129.08 juta sementara institusi tempatan bersih membeli RM117.24 juta dalam tempoh yang sama.

“Peruncit sebagai pembeli bersih di Bursa Malaysia meneruskan rentak minggu kelima sejak awal November dengan pemulihan daripada dua minggu lalu kerana sikap lebih berhati-hati.

“Kami mungkin mengharapkan momentum pembelian peruncit berterusan minggu depan dengan perkembangan positif vaksin,” kata MIDF.

Pembelian bersih berjumlah RM11.82 bilion datang daripada peruncit pada tahun 2020, sementara institusi membeli dengan harga RM10.94 bilion.

Dari segi penyertaan, pelabur runcit mencatat kenaikan mingguan sebanyak 49.17% dalam nilai purata perdagangan harian (ADTV) sementara pelabur asing mengalami peningkatan ADTV 83.68% dan institusi tempatan pada ADTV 61.11%. – MalaysiaGazette