Haris Fadzilah Hassan

KUALA LUMPUR – FGV Holdings Berhad (FGV) merekodkan keuntungan bersih sebanyak RM136.89 juta pada suku ketiga berakhir 30 September 2020 berbanding kerugian RM262.41 juta pada tempoh sama tahun lalu.

Prestasi kewangan yang lebih baik ini sebahagian besarnya disebabkan oleh harga minyak sawit mentah (MSM) yang lebih tinggi dan kerugian yang lebih rendah sektor gula.

Pendapatan Kumpulan FGV untuk tempoh tersebut juga meningkat dengan ketara kepada RM3.99 bilion, berbanding RM3.55 bilion pada suku ketiga 2019.

Sepanjang tempoh itu, purata harga MSM adalah sebanyak RM2,645 bagi setiap tan metrik (MT), lebih tinggi daripada harga purata MSM yang direalisasikan pada suku ketiga 2019 sebanyak RM1,983 per MT.

“Saya gembira melaporkan hasil positif suku berturut-turut untuk FGV. Walaupun pengeluaran MSM sejajar dengan pengeluaran nasional, pengeluaran tandan buah segar (TBS) FGV terus melebihi pengeluaran nasional yang dikaitkan dengan peningkatan pemulihan tanaman dan kawasan yang lebih matang,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Haris Fadzilah Hassan.

Sektor Perladangan pula mencatatkan PBZT sebanyak RM239 juta, peningkatan yang ketara daripada LBZT sebanyak RM73 juta pada suku yang sama sebelumnya.

Ini dicapai berdasarkan margin MSM yang bertambah baik seiring dengan harga MSM yang lebih tinggi per MT.

Bagi segmen huluan, pengeluaran TBS meningkat 9% kepada 1.35 juta MT berbanding 1.24 juta MT pada suku ketiga 2019 dipacu oleh pemulihan tanaman yang lebih baik dan keluasan hektar matang yang lebih tinggi.

Walaupun pengeluaran MSM meningkat sebanyak 3% daripada 0.83 juta MT pada suku ketiga 2019 kepada 0.86 juta MT pada suku ketiga 2020 yang disebabkan oleh peningkatan TBS yang diproses namun terdapat sedikit penurunan dalam kadar perahan minyak (OER).

Penurunan ini dipengaruhi oleh keadaan cuaca yang tidak baik di Pantai Timur, Selatan Semenanjung dan Sabah.

Sementara itu, faktor penggunaan kilang (UF) meningkat kepada 83% pada suku ketiga 2020 berbanding dengan 79% pada suku ketiga 2019 kerana jumlah TBS diproses yang lebih tinggi.

Tambahnya, segmen hiliran Kumpulan FGV mencatat PBZT yang lebih rendah sebanyak RM23 juta, berbanding RM34 juta pada suku ketiga 2019, dipengaruhi oleh permintaan biodiesel yang rendah disebabkan oleh kesan pandemik dan hasil bersama yang lebih rendah dari syarikat-syarikat usaha sama.

Manakala sektor gula mencatatkan penurunan LBZT sebanyak RM56 juta pada suku ketiga 2020, berbanding kerugian sebanyak RM220 juta pada suku ketiga 2019. Kerugian yang lebih rendah ini disebabkan oleh perolehan penjualan yang lebih tinggi disebabkan oleh jumlah yang lebih baik dalam segmen industri dan eksport serta premium eksport yang lebih tinggi.

“Perniagaan gula mencatatkan LBZT yang lebih rendah pada suku ketiga 2020 kerana margin keuntungan kasar yang lebih tinggi dengan kos pengeluaran yang lebih baik.

Penambahbaikan tersebut sebahagiannya diimbangi oleh hapusan dan rosot nilai kilang-kilang pembawa akibat kejadian kebakaran di tanah Chuping, Perlis, dan perubahan pengolahan perakaunan pada aset yang sama akibat pembatalan penjualan.

“Secara operasi, UF meningkat 52% disebabkan penyatuan kapasiti yang mengakibatkan kos penapisan yang lebih rendah, hasil pemprosesan gula halus dan pengurangan kos penjualan dan pengedaran,” kata Haris Fadzilah.

Prestasi perniagaan logistik menurun sebanyak 12% dan mencatat PBZT sebanyak RM18 juta berbanding RM21 juta pada suku ketiga 2019 disebabkan oleh daya pemprosesan pukal yang lebih rendah, diimbangi oleh jumlah yang diangkut untuk barang pengguna bergerak pantas (FMCG) yang lebih tinggi.

Jumlah pengangkutan meningkat sebanyak 2% disebabkan oleh peningkatan jumlah muatan yang dibawa, sementara jumlah pukal menurun sebanyak 5% disebabkan oleh daya pemprosesan yang lebih rendah dari pelanggan utama dan pengendalian biodiesel yang lebih rendah. – MalaysiaGazette