Seorang murid kelihatan sebelum menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang bermula hari ini ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Sekolah Rendah Seri Bintang Selatan, Taman Shamelin, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 24 SEPTEMBER 2018

Saudara Pengarang,

Kenyataan akhbar ‘Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sedang dalam peringkat akhir kajian untuk memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan “kemungkinan besar tidak akan ada lagi UPSR pada tahun hadapan dan selama-lamanya.  (Timbalan Menteri Pendidikan I, Muslimin Yahaya, 5 Disember 2020) adalah dipetik.

Kenyataan tersebut turut memasukkan ‘KPM tidak membuat kajian sama ada perlu menggantikan UPSR dengan ujian lain yang fungsinya sama dengan UPSR.’

Peperiksaan untuk pentaksiran sekali lagi dimainkan oleh mereka yang berkepentingan.

Ramai dari golongan pendidik sendiri yang bersetuju dan tidak bersetuju dengan saranan ini.

Pentaksiran atau ujian bukanlah untuk menghukum atau menghakimi calon anak-anak samada mereka baik atau tidak baik.

Kita harus mengunakan peluang melalui pentaksiran atau ujian tersebut untuk mendapatkan maklumbalas mengenai apa sebenarnya yang berlaku dan telah tercapai.

Seharusnya, kehidupan persekolahan anak kita  diuji dengan pelbagai ujian bagi membuktikan keupayaan dan kebolehan mereka.

Melalui ujian yang dihadapi, tentunya kita akan menyedari betapa kuat atau lemahnya kita yang sangat bergantung kepada pertolongan dari yang akan memberi pertolongan

Allah SWT sendri menguji kita dengan pelbagai musibah dan kesusahan supaya melaluinya kita dapat melatih membentuk kesabaran dan keyakinan terhadapNya.

Mana-mana Ujian standard yang dijalankan tetap memperoleh komentar yang buruk namun sangat berguna  jika digunakan dengan betul.

Untuk menilai kesan pengajaran dan pembelajaran murid sekolah, penting untuk memahami apa itu ujian standard, bagaimana ia berfungsi dan implikasi menggunakannya.

Ujian standard seperti UPSR adalah bentuk ujian yang memerlukan semua murid untuk menjawab soalan yang sama dengan cara yang sama, sebelum diberi markah secara ‘standard’ atau konsisten.

Ini memungkinkan untuk membandingkan prestasi relatif setiap murid atau kumpulan murid.

Istilah ini paling banyak digunakan berkaitan dengan ujian berskala besar yang diberikan kepada populasi murid yang besar.

Ujian pentaksiran piawai ini mengikuti proses pengembangan yang ketat yang melibatkan ujian pra-analisis dan statistik hasilan.

Ini membolehkan sekolah menggunakan dapatan ujian yang diterbitkan untuk membuat penanda arasan dan membandingkan prestasi murid mereka dengan sampel perwakilan nasional yang digunakan dalam proses standardisasi.

Pentaksiran atau Ujian standard adalah kaedah yang berguna untuk membandingkan prestasi murid berbanding dengan yang lain, memantau prestasi murid dari masa ke masa dan berkaitan dengan murid secara nasional.

Mereka membolehkan pemimpin sekolah dan lembaga sekolah menilai prestasi sekolah mereka berbanding sekolah lain dalam kumpulan, kelompok atau rantaian akademi dan di peringkat kebangsaan.

Ujian atau pentaksiran membolehkan prestasi dinilai dalam mata pelajaran teras dan kemahiran utama, dan dapat membantu mengenal pasti jurang dalam pembelajaran di dalam kelas atau lebih luas dalam sekumpulan sekolah – sesuatu yang dapat sangat membantu dalam mengetahui di mana intervensi atau perkembangan professional guru mungkin diperlukan.

Oleh kerana ianya melibatkan semua murid yang mengambil ujian yang sama, ujian standard biasanya dianggap lebih adil daripada ujian tidak standard.

Mereka digunakan dengan baik secara terma, atau pada awal dan akhir tahun persekolahan, untuk memantau kemajuan dari masa ke masa dan membantu memberitahu strategi pengajaran.

Adalah disarankan untuk diteruskan UPSR bukan dengan tujuan membandingkan berapa banyak A yang diperolehi tetapi dengan niat untuk membantu perkembangan pembelajaran anak-anak.

Azizi Ahmad