Angela Merkel. foto Agensi

BERLIN – Canselor Angela Merkel mendesak warga Jerman agar tidak mengunjungi ahli keluarga pada hari Krismas dan menggunakan panggilan video sebagai ganti ucapan seperti yang dilakukan oleh anggota perkhidmatan yang bertugas di luar negara.

Jerman kini sedang berjuang dengan peningkatan jangkitan dan kematian koronavirus.

Sebelum ini Merkel dipuji kerana berjaya menangani gelombang pertama jangkitan Covid-19 tetapi kini beliau dikritik kerana gagal membendung gelombang kedua.

“Kakitangan kita yang bertugas di luar negara untuk memastikan keselamatan kita amat mengerti mengenai hubungan terhad dengan orang tersayang.

“Mereka juga tahu apa ertinya hanya dapat Skype dalam jangka waktu panjang dan tidak bersama keluarga,” katanya, merujuk pada sistem panggilan video Microsoft.

Jerman mencatatkan lebih daripada 31,000 jangkitan baharu dan 702 kematian pada hari Sabtu, kata Institut Robert Koch.

Jumlah itu berlipat ganda daripada jumlah jangkitan yang dilaporkan pada 15 Disember, satu hari sebelum Jerman melaksanakan sekatan pergerakan lebih tegas sehingga 10 Januari.

Merkel telah membuat permintaan emosional menjelang Krismas dan Tahun Baru, mendesak Jerman untuk menghindari perjalanan yang tidak perlu dan untuk membatasi hubungan sosial ke tahap minimum kerana para pakar kesihatan memberi amaran mengenai lonjakan jangkitan pada hari cuti.,” kata Merkel dalam podcast video.

Jerman akan memulakan program vaksin yang dibangunkan oleh BioNTech yang berpangkalan di Jerman bersama Pfizer. – MalaysiaGazette