KPN terima anugerah Bintang Bhayangkara Utama Presiden Indonesia yang dipakaikan oleh Duta Indonesia di Malaysia, Hermono dalam majlis beristiadat di Bukit Aman hari ini. Foto Hak Milik PDRM

KUALA LUMPUR – Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini menerima anugerah Bintang Bhayangkara Utama daripada Presiden Indonesia Jokowi Widodo.

Penganugerahan itu sebagai tanda penghormatan di atas kerjasama yang terjalin diantara Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Polisi Republik Indonesia (POLRI).

Anugerah disampaikan oleh Duta Indonesia di Malaysia, Hermono dalam satu majlis tertutup di ibu pejabat Polis Bukit Aman, dan majlis turut dihadiri Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani.

“…dan kemuncak kerjasama ini apabila satu tindakan bantuan diberikan kepada POLRI oleh PDRM dalam (menyelesaikan) satu kes yang melibatkan orang buruan pemerintah Indonesia.

“Saya amat bersyukur dengan penganugerahan ini, dan dengan rendah diri ingin kongsikannya bersama dengan 130,000 warga PDRM yang lain,” katanya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini menerima anugerah Bintang Bhayangkara Utama daripada Presiden Indonesia Jokowi Widodo yang disampaikan oleh Duta Indonesia di Malaysia, Hermono dalam majlis beristiadat di Bukit Aman hari ini. – Foto Hak Milik PDRM

Abdul Hamid juga menganggap anugerah itu sebagai pengiktirafan kepada setiap warga PDRM yang telah bersama-sama menabur bakti dan kerjasama membantu pihak POLRI dalam menegakkan undang-undang dengan membanteras jenayah.

“Saya juga ingin menyampaikan penghargaan kepada pegawai-pegawai POLRI yang rata-ratanya telah bersara di atas sumbangan yang ditaburkan dan kerjasama yang erat diantara PDRM dan POLRI.

“Begitu juga dengan Kepala Kepolisian Negara Republik Indonesia (KAPOLRI) (Ketua Polis Negara Indonesia) Jen Polisi Idham Azis yang sering berkomunikasi dalam berkongsi maklumat dan akrab, yang saling percaya, jujur ikhlas. Semuanya adalah demi kebaikan kedua-dua negara,” katanya. -MalaysiaGazette