Gambar hiasan
ISU gaji minimum bukan isu ‘straight forward’. Benar, memang banyak implikasinya. Khususnya tahap daya saing negara dalam menarik pelabur asing. Bila kos upah tinggi, maka pelabur asing akan mencari alternatif lebih jimat kos.
Sebab implikasi ini jugalah, kerajaan mengambil masa bertahun-tahun untuk bersetuju meningkatkan gaji minimum. Bayangkan, semenjak dari 2008 lagi MTUC buat demo desak kerajaan naikkan gaji minimum kepada RM1,200. Dan ianya hanya berjaya dilaksanakan tahun 2020.
Pendapat peribadi saya, kalau gaji RM1,200 tetapi kos sara hidup dapat dikawal dengan baik, mungkin tekanan itu boleh dikurangkan sedikit.
Rakyat marhaen bergaji RM1,200 ni bukan mintak harga telefon bimbit dengan harga seratus dua ratus, tetapi mereka mintak harga ayam, sayur, beras, telur dan minyak untuk survival harian tidak melambung setinggi kayangan.
Lama dah bercakap soal ini, sekarang, bila seluruh negara dan dunia menghadapi ujian yang cukup besar ini lagilah mendatangkan kesan kepada rakyat yang bergaji kecil ini. Bagi bantuan, bagi cash, tetapi harga barangan asas tidak dapat dikawal. Apa yang berlaku sebenarnya?
Kerajaan perlu ambil tindakan terhadap peniaga atau pihak yang sengaja menaikkan harga barang. Tindakan dan penguatkuasaan perlu berjalan dengan lebih agresif lagi untuk melindungi rakyat marhaen.
Isu harga barang mentah naik juga saya kira sedikit kompleks. Ada banyak pihak yang terlibat. Dengan orang tengahnya, monopoli dan juga peningkatan kos pertanian. Semua ini perlu ada satu punca kuasa yang amat kukuh untuk menangani isu dengan berkesan sehingga ke akarnya bukan hanya sekadar dipermukaan semata. Ia tidak akan menyelesaikan masalah sebenar.
Hazwan Mohamad
Ketua Angkat Pemuda-Pemudi BERJASA (ANGKASA)

1 Komen

  1. Basic harian Rm50 boleh lah
    1200 baru Rm46 kasihan rakyat apalagi sekarang kebutuhan pangan terus mengalami kenaikan harga

Comments are closed.