Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

KUALA LUMPUR – Kerajaan menyerahkan kepada pihak penguatkuasa yang diberi autoriti mengikut lunas perundangan bagi menyiasat dan menyelesaikan isu kartel daging import.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, kerajaan amat prihatin akan kebimbangan umat Islam dalam hal itu.

Katanya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku agensi berautoriti telah melaksanakan prosedur yang tepat bagi pengurusan kes kartel daging import itu.

“Adalah sebaiknya proses penguatkuasaan dilaksanakan oleh mereka yang diberi autoriti mengikut lunas perundangan.

“Insya-Allah selepas selesai perbicaraan dan tindakan undang-undang dari mahkamah, semuanya akan selesai,” katanya menerusi hantaran Facebooknya, hari ini.

Dr. Zulkifli berkata, beliau bersyukur rundingan meja bulat anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bersama pengimport dan pengedar daging dan produk daging pada 11 Januari lalu membuahkan banyak natijah yang bermanfaat untuk umat Islam di Malaysia.

Kata beliau, antara wakil yang hadir pada rundingan itu ialah KPDNHEP, Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia serta pemegang taruh dalam industri itu.

Antara pemegang Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM) dalam kalangan Pengimport Daging Berlesen yang hadir pertemuan itu ialah GCH Retail (Malaysia) Sdn. Bhd.; Sushi King Sdn. Bhd.; Kyros Kebab Sdn. Bhd.; Melawati Kebab Sdn. Bhd.; Nusantara Meat Berhad; Ramly Food Processing Sdn. Bhd.; Al-Hilal Food Processing Sdn. Bhd.; Macfood Services (M) Sdn. Bhd.; dan Selamat Supplies Sdn. Bhd.

Senarai penuh 318 pengimport daging berlesen yang mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia boleh didapati di portal Halal www.halal.gov.my atau aplikasi Smart Halal.

“Jika pengimport ada Sijil Pengesahan Halal Malaysia, maka anda tidak perlu risau lagi,” katanya. – MalaysiaGazette