palm oil benefits

NEW DELHI – Cukai pertanian baharu yang diperkenalkan oleh kerajaan India akan memansuhkan ‘kelebihan tidak wajar’ yang dinikmati oleh minyak sawit dalam pasaran tempatan, menurut sebuah kumpulan industri.

India telah mengurangkan duti import ke atas minyak sawit mentah (MSM) daripada 27.5 peratus kepada 15 peratus, berkuat kuasa 2 Feb, 2021 dalam Belanjawan 2021.

Bagaimanapun, ini diimbangi oleh infrastruktur pertanian dan cukai pembangunan yang baru diperkenalkan sebanyak 17.5 peratus dalam cadangan belanjawan negara yang baharu, menurut Persatuan Pengekstrak Pelarut (SEA) yang berpusat di Mumbai.

Ini meningkatkan jumlah duti import ke atas MSM daripada 30.25 peratus kepada 35.75 peratus, kata Presiden SEA Atul Chaturvedi.

Walaupun import minyak kacang soya dan minyak bunga matahari kini tertakluk kepada cukai 20 peratus, duti asasnya merosot daripada 35 peratus kepada 15 peratus, mengekalkan tarif efektif tidak berubah pada 38.5 peratus.

“Kelebihan duti MSM telah berkurangan daripada 8.25 mata peratusan kepada 2.75 mata peratusan,” kata Chaturvedi, sambil menambah keputusan itu ‘akan memansuhkan kelebihan tidak wajar’ minyak sawit berbanding minyak lain yang bersaing dalam pasaran India.

Menurut kumpulan perdagangan, penggunaan minyak makan India diunjurkan meningkat antara dua dan tiga peratus setahun dalam tempoh lima tahun akan datang berikutan pertumbuhan penduduk dan pendapatan, dasar import yang lebih liberal dan penggunaan makanan segera yang semakin meningkat. – MalaysiaGazette