Tedros Adhanom Ghebreyesus. foto AP

GENEVA – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata, wabak Covid-19 telah menyebabkan lebih banyak “trauma massa” berbanding Perang Dunia kedua dan memberi amaran tentang akibatnya yang berkekalan.

“Dunia mengalami trauma besar-besaran kerana Perang Dunia Kedua telah mempengaruhi banyak nyawa.

“Dan sekarang, walaupun dengan pandemik Covid-19 ini, dengan magnitud yang lebih besar, lebih banyak nyawa telah terjejas, hampir seluruh dunia terjejas,” kata Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus pada sidang media secara maya.

Menurut beliau, trauma massa yang disebabkan oleh pandemik “melebihi kadar, bahkan lebih besar daripada apa yang dialami dunia “selepas Perang Dunia Kedua.

“Negara-negara harus melihatnya dan bersiap untuk itu,” tambah beliau.

Bukti trauma massa telah dikemukakan oleh organisasi lain, seperti Majlis Perawat Antarabangsa, yang menyatakan kesan pandemik ini telah memberi kesan terhadap kesihatan mental jururawat.

Trauma massa boleh mempengaruhi penularan, kerana “sangat sukar untuk mempertahankan tingkah laku yang menghentikan wabak” bagi masyarakat yang terjejas, kata Michael Ryan, Pengarah Eksekutif Program Kecemasan Kesihatan WHO, pada sidang media itu.

“Kesihatan mental dan sokongan psikososial kepada individu dan komuniti harus menjadi pusat semua rancangan pemulihan dan mesti ditanggung dalam rancangan tersebut,” katanya.

Menurut Maria Van Kerkhove, Ketua Teknikal Covid-19 untuk WHO, “perlu ada lebih banyak penekanan oleh pemerintah, oleh masyarakat, oleh keluarga, oleh individu untuk menjaga kesejahteraan kita”. – MalaysiaGazette