Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak meneruskan keuntungan hari ini selepas meningkat 1.0% dalam sesi sebelumnya susulan peningkatan unjuran dalam permintaan musim panas, mengenepikan kebimbangan peningkatan kes Covid-19 di India, Jepun dan Brazil.

Niaga hadapan minyak Brent untuk bulan Jun naik AS$0.08 kepada AS$67.35 setong pada 0104 GMT manakala West Texas Intermediate diniagakan AS$63.98 setong, naik AS$0.12 atau 0.2 peratus.

OPEC, Rusia dan sekutunya, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC+, berpegang teguh pada rancangan mereka untuk melonggarkan sekatan pengeluaran minyak secara beransur-ansur dari bulan Mei hingga Julai ini, setelah OPEC meningkatkan pertumbuhan permintaannya untuk tahun 2021 hingga 6 juta tong sehari.

Kumpulan itu juga menjangkakan stok global akan mencapai 2.95 bilion tong pada bulan Julai, menjadikannya di bawah purata pada tahun 2015-2019.

“Melihat lebih dekat keadaan inventori minyak global menunjukkan pasaran mungkin lebih dekat kepada pengimbangan semula daripada apa yang mungkin difikirkan oleh OPEC+,” kata penganalisis Citi, sambil menambah sebahagian besar inventori minyak mentah yang tergantung telah diserap oleh pasaran walaupun inventori produk ditapis masih perlu diuruskan.

Bank itu juga menjangkakan kempen vaksinasi di Amerika Utara dan Eropah akan meningkatkan permintaan minyak ke rekod tertinggi 101.5 juta tong per hari pada musim panas ini walaupun kes Covid-19 yang meningkat di India dan Brazil. – MalaysiaGazette