Pasukan penyelamat dan penduduk Gaza mencari barangan daripada runtuhan bangunan akibat serangan rejim Zionis Israel. foto Agensi

GAZA – Hari Ahad menyaksikan pertumpahan paling dahsyat di Gaza sejak pertempuran dengan Israel bermula.

Lebih daripada 40 orang terbunuh dalam serangan udara Israel.

Tentera Israel mendakwa pejuang Palestin telah melepaskan lebih daripada 3,000 roket ke Israel sejak seminggu yang lalu.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, António Guterres telah memberi amaran bahawa pertempuran berterusan akan menyebabkan wilayah itu menjadi “krisis yang tidak dapat dikendalikan”.

Lantaran itu beliau menggesa keganasan yang benar-benar mengerikan itu dihentikan.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran kekurangan minyak di Gaza akan menyebabkan hospital dan kemudahan-kemudahan lain tidak dapat berfungsi.

Pada awal hari Isnin, pesawat perang Israel melancarkan 80 serangan udara di beberapa kawasan di Kota Gaza, tidak lama setelah tentera Hamas melepaskan roket ke selatan Israel.

Suzy, seorang kanak-kanak berjaya dikeluarkan dengan selamat daripada runtuhan bangunan di Gaza. foto Agensi

Lynn Hastings, wakil koordinator khas PBB untuk Proses Perdamaian Timur Tengah memberitahu BBC bahawa beliau telah meminta pihak berkuasa Israel untuk mengizinkan PBB membawa bahan bakar dan bekalan tetapi diberitahu bahawa keadaan tidak selamat.

Pegawai Gaza mengatakan 42 orang, termasuk 16 wanita dan 10 kanak-kanak, mati dalam serangan udara Israel pada hari Ahad.

Seramai 10 orang, termasuk dua kanak-kanak terbunuh dalam serangan roket ke atas Israel sejak pertempuran bermula Isnin lalu, kata Israel.

Angka kematian keseluruhan di Gaza kini berjumlah 188 orang, termasuk 55 kanak-kanak dan 33 wanita, dengan 1,230 cedera, menurut Kementerian Kesihatan yang dikendalikan Hamas.

Bagaimanapun Israel mendakwa puluhan tentera Hamas adalah antara yang terkorban.

Tentera udara Israel membedil jalan raya yang sibuk di Gaza selepas tengah malam pada hari Ahad, menyebabkan sekurang-kurangnya tiga bangunan runtuh dan berpuluh-puluh maut.

Hamas melancarkan serangan roket ke arah selatan Israel semalaman dan pada waktu petang.

Berjuta-juta orang Israel bergegas ke bilik atau tempat perlindungan yang selamat ketika siren berbunyi.

Rakyat Palestin juga berusaha untuk mengambil langkah berjaga-jaga, tetapi di Semenanjung Gaza yang padat dan kekurangan sumber, banyak yang tidak dapat pergi.

Riyad Eshkuntana memberitahu agensi berita Reuters bahawa dia meletakkan anak-anak perempuannya tidur di bilik rumahnya yang menurutnya paling jauh dari letupan itu. Hanya seorang anak perempuannya, Suzy, enam, selamat malam itu. Isteri dan tiga anaknya yang lain meninggal dunia.

Israel berkata, tenteranya mensasarkan pemimpin dan infrastruktur yang ada kaitan dengan Hamas termasuk rumah pemimpin Hamas Yahya Sinwar dan saudaranya Muhammad Sinwar, yang dikatakan sebagai ketua logistik dan tenaga kerja pergerakan itu.

Namun, tidak mungkin mereka berada di rumah pada waktu serangan, menurut agensi berita Associated Press.

Pekerja penyelamat Gazan bertungkus-lumus berusaha menyelamatkan orang-orang dari bawah runtuhan akibat daripada serangan itu.

Kementerian kesihatan Palestin memaklumkan, kematian Dr Ayman Abu Al-Ouf, ketua perubatan dalaman di hospital Shifa dan sebahagian daripada pasukan koronavirus.

Di Israel, roket Hamas melanda Ashkelon, Ashdod, Netivot dan bahagian lain di tengah dan selatan Israel namun tidak ada laporan mengenai angka korban.

Tentera Israel mengakui serangan roket paling tinggi pernah berlaku di wilayahnya selama seminggu lalu.

Sistem pertahanan Iron Dome negara telah memintas kebanyakan roket tetapi ada yang menyebabkan kerosakan pada kereta dan bangunan, termasuk rumah ibadat Yad Michael di Ashkelon, yang mana sebuah lubang diletupkan melalui tembok sebelum sebuah acara malam untuk percutian Yahudi di Shavuo. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Rakyat Palestine sangat2 mendambakan bantuan ketenteraan untuk mempertahankan diri. Ayuh OIC kerahkan setiap negara anggota untuk menghantar askar2 & senjata2 PENGAMAN kesana!

    Jangan berlengah lagi!

  2. Puak celaka zionis yahudi hanya berani mensasarkan tempat awam dan rakyat palestin saja.
    Puak celaka tu tk berani berhadapan dgn pejuang Al Qasam. Mmg cara puak celaka tu nk menghapuskan umat islam Palestin.
    Ya Allah… hancurkan puak celaka zionis yahudi laknatullah. Amiinn…
    Allahuakbar.. Allahuakbar… Allahuakbar…

Comments are closed.