Nazir Hussin Akhtar Hussin

KUALA LUMPUR – Pemuda UMNO Bahagian Titiwangsa akan membuat laporan polis berhubung tulisan terbaharu veteran DAP, Lim Kit Siang mengenai ‘Kerajaan Allah’ yang disifatkan menghina Islam.

Ketuanya, Datuk Nazir Hussin Akhtar Hussin berkata, tulisan Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu mengelirukan orang ramai terhadap Islam dan boleh mengundang perbalahan antara kaum dan agama.

Katanya, laporan polis itu akan dibuat secepat mungkin bagi membolehkan pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya ke atas usaha mencetuskan ketidaktenteraman awam.

Beliau juga menuntut Kit Siang memohon maaf secara terbuka dan memadam artikel tersebut bagi mengelak konflik perkauman dan agama ketika rakyat sedang tertekan dengan pandemik Covid-19.

Artikel berkaitan:

“Sikap dan tulisan Lim Kit Siang ini menunjukkan DAP tidak pernah berubah ideologi politik dan sikap bias sejak penubuhannya,” kata Nazir dalam kenyataannya malam ini.

Tulisan Kit Siang di laman blognya: “If ‘Allah’s government’ is the best form of government in Covid-19 Pandemic, why Malaysia is the last in the Economist’s global normalcy index losing out to Hong Kong, New Zealand, South Korea, China, Japan, Russia, Thailand, Singapore, Vietnam and Taiwan none of which can claim to be “Allah’s government” .

Tulisan veteran DAP itu adalah respons kepada kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai “Kerajaan Allah”.

Mengulas lanjut,, Nazir berkata, Abdul Hadi tidak pernah berkata kerajaan Malaysia hari ini adalah “Kerajaan Allah” seperti mana yang cuba digambarkan oleh Kit Siang.

“Sebaliknya kenyataan Abdul Hadi berbunyi, “… Pandemik Covid-19 adalah ujian kepada manusia, dan hanya “Kerajaan Allah’ yang maha berkuasa dan maha sempurna boleh menghapuskan virus tersebut. Manusia tetap mempunyai kekurangan dan kelemahan. Oleh itu pemimpin perlu bermuhasabah diri,” katanya.

Sehubungan dengan itu, Nazir menegaskan, sangat jelas kenyataan Kit Siang  bertujuan mewujudkan kebencian dan mengheret orang bukan Islam untuk mempermain dan menghina agama Islam.

“Mustahil setelah berpuluh tahun menjadi wakil rakyat, Kit Siang masih tidak memahami ayat-ayat mudah yang diungkapkan oleh Presiden Pas itu,” katanya.

Tulisan Kit Siang yang mendapat kritikan hebat itu bagaimanapun telah dipadam. – MalaysiaGazette