Asap hitam berkepul-kepul dari Hospital al-Hussain yang terbakar. foto Agensi

NASSIRIYA, Iraq – Sekurang-kurangnya 44 orang terbunuh dan lebih daripada 67 orang cedera dalam kebakaran yang mungkin disebabkan oleh letupan tangki oksigen di sebuah hospital yang mengendalikan pesakit Covid-19 di sini..

Ketika penyelamat menyusur bangunan hangus asap untuk mencari lebih banyak mayat, Perdana Menteri Mustafa al-Kadhimi mengadakan pertemuan segera dengan menteri kanan dan memerintahkan penangguhan dan penangkapan pengurus kesihatan dan pertahanan awam di Nassiriya, kata pejabatnya dalam satu kenyataan.

Pengurus hospital itu juga digantung daripada perintah ditangkap.

Sistem kesihatan Iraq yang dihancurkan oleh perang dan sekatan, ia kini berjuang untuk menangani krisis koronavirus, yang telah membunuh 17.592 orang dan menjangkiti lebih dari 1.4 juta penduduknya.

“Petugas kesihatan membawa mayat yang rentung keluar dari hospital yang terbakar sementara banyak pesakit batuk akibat asap,” kata seorang wartawan Reuters di lokasi kebakaran.

Pegawai kesihatan di Nassiriya memberitahu, operasi mencari mangsa-mangsa di Hospital al-Hussain diteruskan setelah api dikawal, tetapi asap tebal menyukarkan mereka memasuki beberapa wad yang terbakar.

“Kebakaran yang marak telah memerangkap banyak pesakit di dalam wad koronavirus dan pasukan penyelamat masih mencari mereka,” kata seorang pekerja kesihatan yang terlibat dalam operasi tersebut.

Laporan polis awal menunjukkan letupan tangki oksigen di wad Covid-19 di hospital kemungkinan penyebab kebakaran, kata seorang polis di lokasi kebakaran. – MalaysiaGazette