Richard Branson bersama krunya ketika menaiki pesawat roket Virgin Galactic dalam misi ke pinggir angkasa. foto Agensi

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) mengetatkan defisini ‘angkasawan’ susulan penjelajahan beberapa orang kaya ke angkasa lepas.

Peraturan baharu Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Baru (FAA) menyatakan calon angkasawan mesti menjadi sebahagian daripada kru penerbangan dan memberi sumbangan kepada keselamatan penerbangan angkasa lepas.

Itu bererti Jeff Bezos dan Richard Branson belum boleh menjadi angkasawan di mata Kerajaan AS.

Ini adalah perubahan pertama sejak program sayap FAA bermula pada tahun 2004.

Kemas kini program Commercial Astronaut Wings diumumkan pada hari Selasa – pada hari yang sama ketika pengasas Amazon, Jeff Bezos terbang dengan roket Blue Origin ke pinggir ruang angkasa.

Untuk memenuhi syarat sebagai angkasawan komersial, pelawat ruang angkasa mesti menempuh jarak 50 batu (80km) di atas permukaan bumi, yang berjaya dicapai oleh Bezos dan Branson.

Tetapi di samping ketinggian, agensi itu memaklumkan calon angkasawan juga mesti “menunjukkan aktiviti semasa penerbangan yang penting untuk keselamatan awam atau menyumbang kepada keselamatan penerbangan ruang angkasa manusia”.

Dalam satu kenyataan, FAA berkata, perubahan ini menjadikan skema sayap ini lebih sesuai dengan peranannya untuk melindungi keselamatan awam semasa penerbangan ruang komersial.

Pada 11 Julai, Branson terbang dengan kapal angkasa Virgin Galactic’s SpaceShipTwo ke pinggir ruang angkasa sebagai ujian sebelum membenarkan pelanggan menaiki pesawat itu pada tahun depan.

Bezos dan tiga anak kapal lain yang terbang dengan kapal angkasa Blue Origin mungkin tidak mendapat gelaran yang diinginkan.

Menjelang pelancaran, Ketua Pegawai Eksekutif Blue Origin Bob Smith mengatakan “tidak ada yang dapat dilakukan oleh anak kapal” ketika berada dalam kenderaan autonomi.

Jurucakap FAA memberitahu CNN bahawa mereka tidak mengkaji sebarangan penyerahan.

Terdapat dua cara lain untuk mendapatkan sayap angkasawan di AS – melalui tentera atau Nasa.

Sayap angkasawan pertama kali diberikan kepada angkasawan Alan Shepard Jr dan Virgil Grissom pada awal 1960-an kerana penyertaan mereka dalam program Mercury Seven. – MalaysiaGazette