Anggota bomba mengeluarkan satu mangsa yang tersepit dalam runtuhan perancah besi struktur pembinaan projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette berhampiran Hotel Premiere Bukit Tinggi, Klang. Foto MOHD ADZLAN, 29 JULAI 2021.

KUALA LUMPUR – Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) telah mengarahkan kontraktornya menjalankan siasatan menyeluruh berhubung dengan kejadian di LRT Shah Alam (dahulu dikenali sebagai LRT3) tapak pembinaan di Bandar Bukit Tinggi yang melibatkan jatuhan besi perancah.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Prasarana yang merupakan pemilik projek LRT Shah Alam mahu kontraktor, MRCB George Kent Sdn Bhd memberikan laporan dan mitigasi terperinci
langkah-langkah untuk memastikan kejadian itu tidak berulang.

“Kami yakin keselamatan adalah penting dan memerlukan perhatian dan komitmen sepenuhnya dari semua pihak yang terlibat untuk memastikan keselamatan keseluruhan tempat kerja dijaga dan kami mematuhi dengan peraturan keselamatan setiap masa.

“Prasarana akan mengambil tindakan sewajarnya termasuk untuk segera melancarkan siasatan kami sendiri mengenai perkara tersebut dan juga memberikan kerjasama sepenuhnya kepada kami pihak berkuasa untuk memastikan siasatan yang menyeluruh dan tidak bergantung dijalankan.

“Kami menyampaikan rasa kesal yang mendalam kepada mereka yang terkena dampak dan takziah kepada keluarga meninggal dunia. Kami berdoa agar mereka yang cedera cepat sembuh dan memastikan mereka dan keluarga mereka kesejahteraan diutamakan,” tambah kenyataan itu.

Prasarana juga mengucapkan terima kasih kepada pasukan penyelamat dari Bomba Balai Bomba dan Penyelamat dan Polis DiRaja Malaysia yang bekerja keras dan cepat membantu dan mendapatkan semua mangsa dari tempat kejadian.

Punca kejadian belum dapat dipastikan.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Perancah binaan projek LRT 3 runtuh, seorang terbunuh, empat cedera