Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin pada sidang media mingguan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan di Putrajaya hari ini.

KUALA LUMPUR – Pemberian suntikan vaksin secara tanpa temujanji bagi warga emas akan diperluaskan ke seluruh negara bermula minggu depan.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin berkata, pengumuman dan butiran lanjut mengenainya akan dibuat Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) peringkat negeri.

Inisiatif itu membabitkan warga emas di luar Lembah Klang yang belum menerima suntikan dos pertama vaksin Covid-19.

“Ada negeri sudah bermula dan ada yang sudah bersedia. Pengumuman akan dibuat oleh CITF peringkat negeri. Di peringkat Persekutuan, negeri (luar Lembah Klang) sudah boleh mulakan pemberian vaksin untuk warga emas belum terima dos pertama.

“Kita sudah serahkan dan turunkan kuasa kepada CITF negeri untuk buat pengumuman,” katanya pada sidang media perkembangan PICK secara maya hari ini.

Dalam perkembangan lain, Khairy berkata, kerajaan mengambil pendekatan berhati-hati dalam memperuntukkan sebarang kelonggaran kepada individu yang sudah mendapat suntikan imunisasi lengkap.

Ujarnya, percaturan itu diambil susulan penularan varian membimbangkan (VOC), termasuk Varian Delta di beberapa negara jiran seperti Singapura.

Meneliti kebimbangan sedemikian, beliau berkata, kerajaan akan masih menerapkan amalan kawalan kesihatan awam dan kepentingan suntikan imunisasi walaupun Malaysia akan mencapai imuniti kelompok pada paras tertentu kelak. – MalaysiaGazette