Seorang pekerja mengambil sampel minyak di telaga minyak di Morichal, Venezuela. foto Agensi

SINGAPURA – Harga minyak naik pada hari Isnin ke paras tertinggi satu minggu dalam sesi kenaikan kedua berturut-turut ekoran kebimbangan terhadap bekalan Amerika Syarikat akibat kerosakan yang berlaku daripada Taufan Ida menyokong pasaran, selain jangkaan permintaan yang lebih tinggi.

Minyak mentah Brent naik AS$0.48 atau 0.7% kepada AS$ 73.40 setong dan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) juga menokok AS$0.49 atau 0.7% kepada AS$ 70.21 setong.

Kedua-dua pasaran berada pada tahap tertinggi sejak 3 September pada awal sesi.

Kira-kira tiga per empat daripada pengeluaran minyak di luar Teluk Amerika Syarikat atau sekitar 1.4 juta tong sehari, telah dihentikan sejak akhir Ogos – kira-kira sama banyak yang dihasilkan oleh Nigeria yang juga anggota OPEC.

“Untuk menangani masalah, lebih banyak loji minyak di Louisiana kembali beroperasi, meningkatkan permintaan untuk minyak mentah,” kata penganalisis ANZ dalam sebuah catatan.

Royal Dutch Shell Plc, pengeluar minyak terbesar di Teluk Mexico telah membatalkan beberapa kargo eksport kerana kerosakan pada kemudahan luar pesisir impak daripada Taufan Ida, menandakan kehilangan bekalan minyak akan berlanjutan selama berminggu-minggu.

Walau bagaimanapun, jumlah loji penapisan yang beroperasi di Amerika Syarikat meningkat pada minggu terakhir, kata penyedia perkhidmatan tenaga Baker Hughes, yang menunjukkan pengeluaran mungkin meningkat dalam beberapa minggu mendatang.

Di luar kesan Taufan Ida, perhatian pasaran akan tertumpu minggu ini pada kemungkinan semakan terhadap prospek permintaan minyak untuk tahun 2022 daripada Organisasi Negara-negara Pengoperasian Petroleum (OPEC) dan Badan Tenaga Antarabangsa (IEA).

OPEC kemungkinan akan menyemak semula ramalannya lebih rendah pada hari Isnin, kata dua orang yang mengetahui perkara itu. – Reuters