Bangunan Kementerian Pendidikan Malaysia. foto HAZROL ZAINAL, 02 NOVEMBER 2018.

KUALA LUMPUR – Pembukaan institusi pendidikan bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi negeri Johor kekal pada 10 Oktober 2021 berdasarkan ketetapan pengoperasian institusi pendidikan bagi negeri Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Ini melibatkan kehadiran Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (SKPK), Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional (SMPKV) dan Program Pendidikan Khas Integrasi 2 (PPKI), murid Tingkatan 6 Semester 2, Program Prauniversiti Semester 3 di Sekolah Sukan Sukan Malaysia dan Murid kelas peperiksaan antarabangsa (IGCSE O-Level, A-Level, Australia Higher School Certificate dan IBDP).

KPM merujuk kepada pengumuman Menteri Kanan Pertahanan berkaitan peralihan PPN bagi negeri Johor dan Pahang yang berkuat kuasa pada 8 Oktober 2021.

Oleh itu pengoperasian institusi pendidikan mengikut ketetapan Fasa 3 PPN akan bermula pada 24 Oktober 2021.

Ini melibatkan kehadiran murid prasekolah, kelas peperiksaan awam di sekolah asrama sepenuhnya/sekolah harian/sekolah swasta, Prauniversiti Sekolah Sukan Malaysia serta kelas peperiksaan antarabangsa yang lain.

Pembukaan institusi pendidikan bawah KPM di negeri Pahang pula kekal pada 11 Oktober 2021 berdasarkan ketetapan negeri Fasa 3 PPN.

Memandangkan Pahang akan beralih ke Fasa 4 pada 8 Oktober 2021, maka pengoperasian institusi pendidikan di Pahang berdasarkan ketetapan Fasa 4 PPN hanya akan bermula pada 25 Oktober 2021.

Ini akan melibatkan kehadiran MBK di SKPK, SMPKV dan PPKI, murid prasekolah dan Tahap 1 (Tahun 1, 2 dan 3), murid Tingkatan 6 dan kelas peperiksaan awam, murid Prauniversiti di Sekolah Sukan Malaysia, murid Tingkatan 3 dan Tingkatan 4 di sekolah asrama sepenuhnya/sekolah harian/sekolah swasta, serta murid kelas peperiksaan antarabangsa (IGCSE O-Level, A-Level dan IBD) dan murid kelas peperiksaan antarabangsa yang lain.

Institusi pendidikan bawah KPM dalam kenyataan media ini turut merujuk kepada institusi pendidikan swasta yang berdaftar bawah KPM bagi kategori sekolah dan kategori pusat.

KPM juga menyarankan agar ketetapan ini turut terpakai di semua institusi pendidikan yang tidak berdaftar dengan KPM, termasuk institusi pendidikan bawah kerajaan negeri.

KPM sentiasa komited untuk terus melakukan yang terbaik, ujarnya. – MalaysiaGazette