Mustapa Mohamed

KUALA TERENGGANU – Kerajaan komited menyediakan peruntukan bagi melaksanakan projek berimpak tinggi sekurang-kurangnya 50 peratus daripada peruntukan pembangunan asas di Terengganu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, ia bagi meningkatkan kesinambungan dan akses yang lebih baik kepada infrastruktur asas, ameniti dan perkhidmatan.

“Beberapa projek sambungan akan diteruskan antaranya Hospital Kemaman dan Hospital Dungun serta projek berkaitan tebatan banjir.

“Selain itu, beberapa perkara yang dikemukakan oleh kerajaan Terengganu ialah berkaitan pembangunan pulau-pulau termasuk bekalan elektrik, pertanian dan kesihatan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup sesi libat urus pasca-Rancangan Malaysia ke-12 (RMKe-12) bersama kerajaan negeri Terengganu di sini hari ini.

Terdahulu, beliau mengadakan sesi libat urus pasca-RMKe-12 secara hibrid bersama pegawai kanan kerajaan negeri, di Wisma Darul Iman di sini.

Selain itu, Mustapa berkata, kerajaan juga akan meneruskan projek pembangunan taman industri polimer di Kerteh, Dungun; pembangunan lembangan sungai bersepadu di Kemaman, pemuliharaan muara sungai di Besut, Dungun dan Setiu.

Projek tebatan banjir Kuala Terengganu Utara, naik taraf jalan persekutuan Chukai ke Kemaman, projek jalan raya Simpang Pulai-Gua Musang-Kuala Berang dan pembangunan kawasan tanaman getah pekebun kecil juga akan diteruskan.

Beliau berkata, peruntukan awal kerajaan pusat untuk pembangunan negeri Terengganu pada tahun ini ialah sebanyak RM1.36 bilion namun tidak dapat dibelanjakan sepenuhnya kerana berlaku pandemik COVID-19.

Ditanya mengenai jumlah peruntukan yang bakal diterima oleh Terengganu pada tahun depan pula, Mustapa berkata, ia akan diperincikan dalam pembentangan Bajet 2022 oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada 29 Oktober ini.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, kerajaan negeri berterima kasih dengan komitmen kerajaan negeri untuk menyelesaikan isu-isu yang berbangkit dan melambatkan sebarang projek seperti isu tanah dan isu kelulusan PBT (pihak berkuasa tempatan).

“Kita berharap ia dapat dipercepatkan supaya kita dapat mengurangkan kerenah-kerenah birokrasi ini. Jadi dengan cara itu mungkin objektif yang nak dicapai, kemajuan mampan secara bersama ini dapat kita capai,” katanya. – Malaysiagazette