Mahmoud Abbas, foto Reuters

RAMALLAH – Presiden Palestin Mahmoud Abbas memberi amaran bahawa keadaan di wilayah Palestin “menjadi tidak tertahankan kerana pelanggaran Israel,” lapor agensi berita rasmi WAFA.

Sehubungan itu, beliau menggesa masyarakat antarabangsa bertindak segera untuk mengakhiri penempatan Israel di wilayah Palestin

Abbas membuat kenyatan itu dalam pertemuan dengan ahli perniagaan Palestin di pejabatnya di kota Ramallah, Tebing Barat.

Abbas mengatakan “Israel harus menghentikan semua tindakannya terhadap rakyat kita di Tebing Barat, Baitulmuqaddis Timur, dan Jalur Gaza,” sambil memberi amaran jika Israel menolak penyelesaian dua negara, “rakyat Palestin akan diwajibkan untuk memilih pilihan politik”.

Pada 2 Oktober lalu, Abbas berkata, salah satu pilihan adalah untuk melaksanakan resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang diluluskan pada tahun 1947atau memilih negara demokratik di tanah Palestin yang bersejarah, yang mana hak-hak politik dan sivil penuh rakyat Palestin diperoleh.

Rundingan damai langsung antara Israel dan Palestin, yang ditaja oleh Amerika Syarikat selama sembilan bulan, telah berhenti pada tahun 2014 berikutan perselisihan yang mendalam mengenai penyelesaian Israel dan pengakuan untuk menubuhkan negara Palestin di sempadan 1967.

Israel menduduki Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur, yang dituntut oleh orang Palestin, dalam perang Timur Tengah 1967 dan sejak itu menguasai kawasan berkenaan. – Xinhua