George Kordahi. foto Reuters

KEMENTERIAN Luar Negeri Emiriah Arab Bersatu (UAE) menyeru rakyatnya yang berada di Lubnan agar kembali ke negaranya secepat mungkin. Seruan ini dibuat selepas penarikan diri diplomat UAE berikutan krisis yang dicetuskan daripada kenyataan Menteri Penerangan Lubnan, George Kordahi yang menyebelahi militia Houthi di Yaman.

“Memandangkan peristiwa semasa dan berdasarkan keputusan untuk menghalang
perjalanan rakyat UAE ke Lubnan, yang bertepatan dengan keputusan UAE untuk menarik
balik diplomatnya dari Lubnan, Kementerian Luar Negeri menyeru semua rakyatnya yang
hadir di Lubnan untuk kembali ke UAE secepat mungkin,” kata Menteri Luar Negeri UAE,
Khaled Abdullah Belhoul dalam satu kenyataannya.

Menurutnya, sebagai kesungguhan berterusan UAE untuk mengikuti keadaan rakyatnya di
luar negara dan memastikan keselamatan mereka, Kementerian Luar Negeri telah
mengambil semua langkah yang perlu untuk memudahkan proses membawa pulang
rakyatnya dari Lubnan.

Pada 30 Oktober lalu, UAE mengumumkan penarikan diplomatnya dari Lubnan, dan UAE
memutuskan untuk menghalang rakyatnya daripada pergi ke Lubnan. “Keputusan untuk menarik balik diplomat adalah sebagai solidariti dengan kerajaan Arab Saudi yang bersaudara, memandangkan pendekatan yang tidak boleh diterima oleh beberapa pegawai Lubnan terhadap kerajaan itu,” kata Menteri Negara UAE, Khalifa
Shaheen Al-Marar.

Lebih daripada kenyataan seorang menteri

Menteri Luar Arab Saudi, Putera Faisal bin Farhan mengesahkan bahawa kerajaan Arab
Saudi telah membuat kesimpulan bahawa berurusan dengan Lubnan tidak lagi
membuahkan hasil atau bermanfaat, dengan menekankan perkara itu lebih besar
daripada kenyataan seorang menteri.

Dalam pada itu, beliau menjawab soalan mengenai sama ada Arab Saudi dan Lubnan
berada di tengah-tengah krisis diplomatik berikutan kenyataan Kordahi. “Saya tidak fikir akan menggambarkannya sebagai krisis. Saya fikir kita telah mencapai kesimpulan bahawa berurusan dengan Lubnan dan kerajaannya sekarang tidak lagi membuahkan hasil atau berguna”.

Beliau menambah, kesimpulan itu dibuat ekoran kawalan berterusan Hizbullah dalam
kancah politik dan apa yang dilihat sebagai penolakan berterusan kerajaan ini dan pemimpin politik Lubnan secara amnya untuk melaksanakan pembaharuan yang diperlukan, langkah-langkah yang perlu untuk mendorong Lubnan ke arah perubahan sebenar. “Kami memutuskan bahawa penerangan tidak lagi membuahkan hasil atau berguna, dan ia bukan lagi kepentingan kita”.

Dan sama ada kenyataan Kordahi bahawa perang di Yaman tidak berguna juga adalah apa yang telah disimpulkan oleh Arab Saudi dan cuba untuk keluar dari Yaman  sekarang. "Kenyataan menteri itu membentangkan realiti, hakikat bahawa adegan politik di Lubnan masih dikawal oleh Hizbullah, yang merupakan kumpulan pengganas, dan dengan cara itu, ia mempersenjatakan, menyokong dan melatih tentera Houthi,” kata Putera Faisal.

Justeru beliau menambah, ia lebih daripada kenyataan seorang menteri dan ia adalah
petunjuk keadaan yang telah dicapai oleh Lubnan. "Kami tidak campur tangan di Lubnan dan tidak menentukan apa-apa, dan hegemoni Hizbullah menjadikan berurusan dengan Lubnan tidak berguna,” ujarnya sambil menyatakan bahawa kawalan parti terhadap sistem politik di Lubnan membimbangkan. Selain Arab Saudi dan UAE, negara Kuwait dan Bahrain turut mengumumkan penarikan duta mereka dari Lubnan susulan kenyataan Kordahi.

Masa depan Lubnan bukan di tangan Saudi

Ketua Majlis Eksekutif Hizbullah Lubnan, Hashem Safi al-Din berkata, masa depan Lubnan bukan di tangan Saudi, dalam satu kenyataan ekoran kesan berterusan daripada kenyataan Kordahi tentang Yaman yang dianggap menyinggung kerajaan Arab Saudi dan UAE.

Al-Manar TV milik Hizbullah memetik kenyataan Safi al-Din sebagai responsnya terhadap
isu penguasaan Hizbullah di Lubnan, dengan berkata: ”Jika perkara itu benar, semua orang zalim tidak akan mempunyai sebarang perkataan di negara itu. Masa depan Lubnan tidak berada dalam tangan Saudi, melainkan di tangan Tuhan dan terima kasih kepada mereka yang berkorban darah demi maruah negara.”

Menteri Luar Negeri Lubnan takut George Kordahi?

Menteri Luar Lubnan, Abdullah Bouhabib, mengulas kenyataan rakan sejawatannya dari
Saudi susulan krisis tersebut serta menyifatkannya sebagai suatu penindasan. Dalam temu bual di saluran Al-Jadeed Lubnan, beliau berkata: “Hari ini krisis tidak lagi di tangan kita, ia telah menjadi lebih besar dan akan menjadi lebih besar daripada Lubnan, seperti yang dilihat hari ini, kenyataan Menteri Luar Negeri Arab Saudi telah menjadi lebih besar daripada Lubnan serta lebih besar daripada kita sebagai kementerian atau menteri."

Menurutnya, Lubnan tiada pertikaian dengan semua negara Teluk, Oman dan Qatar serta
mereka tidak pernah memutuskan hubungan dengan mengambil dutanya atau tidak.
“Duta kami ke UAE masih ada dan Konsul Jeneral di UAE juga masih ada, tetapi UAE
menarik balik diplomatnya. Arab Saudi mempunyai kedudukan yang kami tidak
memahaminya.

Sebelumnya, apabila terdapat masalah terutamanya antara mana-mana dua negara, ia akan diselesaikan melalui dialog. ”Hubungan antara kerajaan dan Lubnan adalah bersejarah sejak kali pertama kedua-dua negara dan hubungan itu sangat baik, tetapi kali ini tidak ada dialog, tidak ada dialog…”. Sebagai respons kepada soalan bahawa krisis melangkaui kenyataan George Kordahi, menteri Lubnan itu berkata; “Memang benar, saya secara peribadi berpendapat bahawa George adalah kawan, dan Menteri Kordahi adalah kawan yang kuat di antara kami”.

Atriza Umar
Pegawai Penyiaran dan Komunikasi
Pertubuhan IKRAM Malaysia