Petugas kesihatan tekun sewaktu melakukan ujian sampel cecair saringan orang awam bagi mengesan kes positif Covid-19 di Hospital Sungai Buloh, Selangor. Foto HAZROL ZAINAL, 01 MAC 2021.

BENGLARU – Kes Covid-19 global melebihi 250 juta pada hari ini selepas beberapa buah negara di Eropah Timur mengalami kenaikan kes wabak, walaupun peningkatan varian Delta berkurangan.

Peningkatan ini dipacu oleh pembukaan semula aktiviti perdagangan dan pelancongan.

Purata bilangan kes harian telah menurun mencapai 36% dalam tempoh tiga bulan lalu, menurut analisis Reuters, tetapi virus itu masih menjangkiti 50 juta orang setiap 90 hari disebabkan oleh varian Delta yang sangat mudah menjangkiti.

Dunia mengambil masa hampir satu tahun untuk merekodkan 50 juta kes pertama Covid-19.

Pakar kesihatan optimis banyak negara yang berdepan dengan wabak terburuk mengakui keberkesanan vaksin dan pendedahan semula jadi, walaupun mereka diberi amaran bahawa cuaca lebih sejuk dan pertemuan musim sejuk akan datang boleh meningkatkan jumlah kes.

“Kami fikir antara sekarang dan akhir 2022, inilah titik kita dapat mengawal virus ini … di mana kami boleh mengurangkan penyakit serius dan kematian dengan ketara,” Maria Van Kerkhove, ahli epidemiologi yang mengetuai Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Jangkitan masih meningkat di 55 daripada 240 negara, dengan Rusia, Ukraine dan Greece berada pada paras rekod kes yang dilaporkan sejak wabak itu bermula dua tahun lalu, menurut analisis Reuters.

Eropah Timur mempunyai salah satu kadar vaksinasi terendah di rantau ini.

Lebih separuh daripada semua jangkitan baharu yang dilaporkan di seluruh dunia adalah dari negara-negara di Eropah, dengan satu juta jangkitan baharu kira-kira setiap empat hari, menurut analisis itu.

Beberapa wilayah Rusia memaklumkan akan mengenakan sekatan tambahan yang boleh melanjutkan penutupan tempat kerja kerana negara itu merekodkan kematian akibat wabak tersebut.

Beberapa pemimpin dunia telah menekankan perlu menambah baik program vaksinasi di seluruh dunia, khasnya di negara-negara yang paling kurang makmur.

Lebih separuh daripada penduduk dunia masih belum menerima satu dos vaksin Covid-19, menurut Our World in Data, angka yang menurun kepada kurang daripada 5% di negara-negara berpendapatan rendah.

Penambahbaikan akses vaksin akan menjadi agenda mesyuarat kumpulan perdagangan Asia Pasifik APEC yang berkuasa, yang dianjurkan minggu ini. – Reuters