Mahadzir Khalid

KUALA LUMPUR – Majlis Amanah Rakyat (MARA) tidak akan berkompromi dalam isu salah laku membabitkan para pelajarnya jika benar ada pelajarnya yang terlibat.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Mahdzir Khalid menegaskan MARA mengambil maklum kandungan rakaman video sekumpulan pelajar sedang membuli rakannya dan memandang serius perbuatan tersebut serta akan melaksanakan siasatan terperinci terhadap video yang tular.

“Saya telah mengarahkan pihak pengurusan MARA untuk menjalankan siasatan terperinci berkaitan kes berkenaan dan kita tidak akan berkompromi terhadap sebarang salah laku buli seperti yang tular di media sosial hari ini.”

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan media susulan penularan kandungan video membabitkan pelajar sebuah sekolah berasrama hari ini.

Tambah Mahdzir, tindakan tegas akan diambil terhadap pelajar yang terlibat berdasarkan peruntukan dan peraturan sedia ada di peringkat pengurusan MARA, jika video yang tular adalah benar.

MARA juga tegas Mahdzir, tidak sesekali memberi ruang kepada sebarang tindakan atau perbuatan salah laku yang menyalahi etika kemanusiaan.

“Pihak MARA tidak akan berkompromi terhadap pihak yang melakukan sebarang salah laku atau perbuatan yang menyalahi undang-undang, peraturan dan tata etika di mana-mana premis seliaan kami pada bila-bila masa,” jelas beliau lagi.

Video berdurasi 10 saat itu menunjukkan seorang pelajar ditumbuk di bahagian perut sambil disaksikan beberapa pelajar lain.

Mangsa dilihat berdiri saja ketika ditumbuk salah seorang suspek dalam klip video pendek tersebut.

Kejadian buli ini dikatakan berlaku di salah sebuah Maktab Rendah Sains MARA (MRSM).

Terdahulu, Menteri Pendidikan, Datuk Radzi Jidin dalam kenyataannya mengesahkan kejadian itu tidak melibatkan institusi di bawah kementeriannya.

Namun, Kementerian Pendidikan telah berhubung dengan pihak terlibat dan dimaklumkan tindakan susulan telah diambil. – MalaysiaGazette

Polis siasat video buli pelajar sekolah berasrama penuh