Lori baharu yang diterima FGV Transport Services Sdn. Bhd..

KUALA LUMPUR – FGV Transport Services Sdn. Bhd. (FGV Transport)  telah memperoleh 44 lori MAN TGS 6×4 prime mover daripada MAN Truck & Bus (M) Sdn. Bhd. (MAN Malaysia), sebuah anak syarikat milik penuh MAN Truck & Bus SE dari Jerman.

Ia adalah cabang logistik milik FGV Holdings Berhad (FGV).

Dengan penambahan aset baharu ini, Kumpulan FGV kini memiliki 560 unit lori — 503 unit untuk pengangkutan darat dan 57 unit untuk pengangkutan kurier.

FGV Transport mengunjurkan pendapatan tambahan sebanyak RM6.5 juta setahun dengan penambahan aset ini

Mohd Nazrul Izam Mansor, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan FGV berkata, pembelian ini merupakan sebahagian daripada rancangan FGV untuk mengukuhkan perniagaan pengangkutan darat dengan unjuran pendapatan tambahan sebanyak RM6.5 juta setahun.

sebanyak 15 unit pertama daripada 44 lori prime movers telah diterima,dengan unit selebihnya dijangka tiba pada akhir Disember.

Varian MAN TGS 33.480 6X4 yang dikuasakan oleh enjin diesel rel biasa MAN D26 dengan output kuasa maksimum 480hp dan tork 2,300 Nm

Model lori tersebut ialah varian MAN TGS 33.480 6X4 yang dikuasakan oleh enjin diesel rel biasa MAN D26 dengan output kuasa maksimum 480hp dan tork 2,300 Nm.

Enjin itu dipadankan dengan kotak gear MAN TipMatic® 12-kelajuan dengan peredam dan perisian sedia di luar jalan.

Kumpulan FGV kini memiliki 560 unit lori untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk industri logistik

Mohd Nazrul berkata, enjin berkapasiti tinggi MAN Malaysia sesuai untuk operasi FGV Transport, yang melibatkan pengangkutan kargo pukal atau cecair volum tinggi dengan kapasiti purata 40 tan metrik (MT) setiap perjalanan.

“Ia juga dilengkapi dengan pelbagai ciri keselamatan termasuk dua brek tambahan yang merupakan komponen penting yang diperlukan oleh FGV Transport dalam memastikan keselamatan dan keselesaan pemandu kami,” tambahnya. – MalaysiaGazette