Poster ucapan takziah yang disiarkan di laman Facebook Istana Negara.

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah menzahirkan ucapan takziah kepada seluruh keluarga legenda bola sepak negara, Serbegeth Singh atau lebih dikenali sebagai Shebby Singh yang telah meninggal dunia semalam.

Istana Negara menerusi laman Facebooknya memaklumkan, Seri Paduka Baginda berdua menzahirkan rasa sedih dengan pemergian mendiang dan menzahirkan harapan agar seluruh keluarganya sabar serta tabah menghadapi dugaan ini.

“Seri Paduka Baginda amat menghargai khidmat bakti, jasa serta pengorbanan mendiang kepada negara dan menyifatkan pemergian mendiang sebagai satu kehilangan besar kepada dunia bola sepak negara,” katanya di sini hari ini.

Semasa zaman kegemilangannya, mendiang pernah bermain di posisi pertahanan dan beraksi buat skuad kebangsaan bermula dari tahun 1982 hingga 1991.

Shebby juga beraksi dalam tiga Kejohanan Sukan Asia pada tahun 1982, 1986 dan 1990 dan pernah memenangi pingat emas ketika Sukan SEA 1989.

Selain itu, Shebbt turut beraksi bersama skuad bola sepak negeri Pahang pada era 80-an. dan bersama pasukan Johor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Perak.

Selepas bersara sebagai pemain, mendiang pernah berkhidmat sebagai Penasihat Global di Blackburn Rovers pada tahun 2012. – MalaysiaGazette