Mohammad Amer Azahar.

KUALA LUMPUR – Pemain sayap baharu Kedah Darul Aman FC, Mohammad Amer Azahar mahu menjadi watak penting dalam membantu pasukan itu mengharungi saingan Liga Super 2022 meskipun sedar bukan mudah untuk menembusi kesebelasan utama.

Amer tidak menolak keterujaannya untuk mempertaruhkan aksi bersama pasukan yang dianggap antara pencabar hebat di pentas Liga Super dan mengharapkan kehadirannya mampu memberi impak kepada skuad kendalian Aidil Sharin Sahak itu.

Namun, pemain berusia 27 tahun itu perlu bekerja keras seandainya ingin diletakkan sandaran utama apabila bersaing hebat dengan pemain lain di posisi sama seperti Syazwan Zainon, Fayadh Zulkifli dan Al-Hafiz Harun.

“Pertama sekali misi utama saya di sini adalah untuk bersaing sebaik mungkin agar dapat berada dalam kesebelasan utama sebanyak mungkin sebab kita tahu Kedah juga ramai pemain-pemain berpengalaman lain.

“Tetapi, saya tidak anggap ia satu masalah besar sebaliknya akan jadi cabaran untuk saya lebih bekerja keras mendapat tempat.

“Bagi saya, semua pemain ada watak masing-masing, dan Insya-Allah apabila saya diberi peluang, saya akan beri yang terbaik dan berharap dengan kudrat yang ada dapat membantu pasukan semampu mungkin,” katanya.

Dalam masa sama, pemain yang telah beraksi selama dua musim bersama Penang FC menyifatkan peluang beraksi di pentas Piala AFC 2022 menjadi faktor utama dia berhijrah ke Kedah.

Bagi Amer, penghijrahan ini adalah tepat demi perjalanan karier yang semakin meningkat apabila telah memulakan karier bersama UiTM FC terlebih dahulu sebelum semakin mencuri tumpuan untuk melebarkan sayap ke Penang pada musim 2020.

“Benar, Piala AFC adalah sebab utama kenapa saya ingin bersama Kedah pada musim ini kerana ia akan menjadi pengalaman yang mahal untuk saya.

“Saya juga belum pernah lagi berpeluang untuk beraksi di tahap tertinggi seperti itu dan saya tahu peluang ini bukan mudah untuk kita dapat.

“Dan sekarang adalah masa untuk saya cuba buktikan kemampuan diri agar dapat bantu Kedah bukan sahaja di Liga Super, tetapi di Piala AFC juga”, tambahnya.

Selain Amer dan Al-Hafiz, dua lagi bekas pemain Penang FC yang turut berhijrah ke Kedah adalah Azmeer Aris dan Khairu Azrin Khazali. – MalaysiaGazette