Gambar menunjukkan kakitangan perubatan merawat pesakit penyakit koronavirus (COVID-19) di bilik pengasingan mereka di Unit Rawatan Rapi (ICU) di Hospital. Foto- REUTERS/Shannon Stapleton

NEW YORK –  Walaupun kes Covid 19 semakin berkurangan namun kemasukan ke hospital dan kematian akibat varian Omicron terus meningkat di Amerika Syarikat (AS).

Angka kematian akibat koronavirus itu meningkat sebanyak 11 peratus minggu lalu berbanding minggu sebelumnya.

Bukan itu sahaja, purata 2,200 orang setiap hari kebanyakannya tidak divaksinasi mati akibat varian Omicron.

Seorang profesor epidemiologi dan perubatan di Universiti Columbia di New York City, Wafaa ElSadr berkata, ia akan mengambil sedikit masa sebelum melihat penurunan dalam kes kematian.

“Ia disebabkan  pesakit berisiko tinggi dengan Covid19 yang kekal dimasukkan ke hospital untuk tempoh yang lebih lama,” katanya.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan akan terus melihat peningkatan dalam kemasukan ke hospital dan kematian akibat kelemahan yang tidak divaksinasi.

Lagipun, data jangkitan Covid-19 di AS sering ketinggalan beberapa hari di belakang situasi sebenar dan ia memberikan gambaran yang tidak sempurna.

Sementara itu , pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran ia berbahaya untuk menganggap  varian Omicron akan menandakan berakhirnya fasa serius Covid-19 dan menggesa negara untuk terus bersiap sedia tumpuan untuk memerangi wabak. – CNA NEWS https://www.channelnewsasia.com/world/us-covid-19-peak-may-be-over-not-pain-deaths-rise-2457021