Gambar hiasan

MELBOURNE – Harga minyak meneruskan kenaikannya pada Jumaat pada akhir minggu ketiga dagangan yang tidak menentu selepas kemajuan tipis dalam rundingan damai antara Rusia dan Ukraine menimbulkan sekatan yang lebih ketat dan gangguan yang berpanjangan kepada bekalan minyak.

Walaupun berdepan dengan sekatan hukuman oleh Barat, Presiden Rusia Vladimir Putin telah menunjukkan sedikit pun tanda-tanda untuk mengalah.

Rundingan hari keempat antara perunding Rusia dan Ukraine dilakukan melalui pautan video, tetapi Kremlin berkata, persetujuan masih belum dicapai.

Niaga hadapan minyak mentah Brent melonjak AS$2.75, atau 2.6%, kepada AS$109.39 setong pada 0405 GMT, selepas melonjak hampir 9% pada Khamis dalam peratusan keuntungan terbesar sejak pertengahan 2020.

Manakala niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS meningkat AS$2.93, atau 2.9%, kepada AS$105.91 setong, meningkat 8% pada Khamis.

Walaupun harga melantun, kedua-dua kontrak penanda aras ditetapkan untuk mengakhiri minggu ini turun kira-kira 3%, selepas didagangkan sekitar AS$16.

Harga minyak telah jatuh daripada paras tertinggi 14 tahun hampir dua minggu lalu.

“Saya masih menjangkakan lebih banyak turun naik. Masih terdapat banyak ketidakpastian di luar sana,” kata Justin Smirk, pakar ekonomi kanan di Westpac di Sydney. – Reuters (https://www.reuters.com/business/energy/oil-jumps-lack-progress-russia-ukraine-talks-2022-03-18)