Penduduk Beijing beratur untuk menjalani ujian saringan. foto Reuters

SHANGHAI – China melaporkan kematian pertama Covid-19 dalam tempoh lebih setahun pada hari Sabtu, menurut laman web Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan yang mengatakan dua orang meninggal dunia di wilayah timur laut Jilin.

China melaporkan hanya dua kematian Covid-19 untuk semua tahun 2021, yang terakhir pada 25 Januari.

Negara ini mengekalkan pendekatan “perlepasan dinamik” yang bertujuan untuk mengurangkan penularan jangkitan dengan menggunakan langkah ketat seperti penutupan jangka pendek dan sasaran serta ujian saringan cepat di mana kes ditemui.

Jilin, bersempadan dengan Korea Utara dan Rusia, menyumbang lebih daripada dua pertiga daripada jangkitan domestik dalam gelombang terkini.

Seorang daripada yang maut tidak diberi vaksin, kata Jiao Yahui, pegawai kanan Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan.

Punca kematian langsung kedua-dua mangsa adalah penyakit asas, kata Jiao kepada pemberita di Beijing, manakala simptom Covid-19 mereka adalah ringan.

Seorang mangsa berusia 87 tahun dan seorang lagi 65, menurut The Paper, sebuah penerbitan Kerajaan Shanghai.

Lebih 95 peratus daripada hampir 30,000 orang yang dimasukkan ke hospital dengan Covid-19 di China mempunyai simptom ringan atau tiada gejala, kata Jiao.

Kematian kumulatif terkini meningkatkan kepada 4,638.

China melaporkan 2,228 kes koronavirus baharu yang disahkan pada hari Jumaat, turun daripada 2,416 sehari sebelumnya.

Daripada kes baharu, 2,157 ditularkan secara tempatan, berbanding 2,388 sehari sebelumnya dengan 78 peratus muncul di Jilin manakala yang lain ditemui di wilayah tenggara Fujian, wilayah selatan Guangdong, dan tempat lain.

Kes asimtomatik baharu, yang dikira secara berasingan oleh China daripada kes yang disahkan, berjumlah 1,823, berbanding 1,904 sehari sebelumnya.

Sehingga hari Jumaat, China merekodkan sebanyak 128,462 kes kumulatif yang disahkan. – Reuters
(https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/china-reports-first-covid-deaths-over-year-2022-03-19/)