Keadaan pantai Batu Feringghi, Pulau Pinang dipenuhi sampah yang ditinggalkan pengunjung.

GEORGE TOWN – Seramai 10 petugas pembersihan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) terpaksa mengerah kudrat mereka selama lima jam untuk mengutip sampah sarap sekitar Pantai Batu Feringghi di sini hari ini.

MBPP dalam satu kenyataan  berkata, sampah luar biasa itu dipercayai berpunca daripada sikap pengunjung yang berpesta tanpa kawalan di tepi pantai tersebut pada hujung minggu.

“Masih ramai pengunjung bersikap tidak bertanggungjawab dengan mengotorkan pantai secara sengaja termasuk membuang bekas minuman botol plastik dan pembalut makanan merata-rata.

Petugas MBPP membersihkan sampah sarap tersebut.

“Kerja pembersihan di sepanjang pantai itu membabitkan seramai 10 petugas yang bertindak menyapu dan mengutip sampah bagi memulihkan kawasan berkenaan,” katanya hari ini.

Susulan itu MBPP berkata, pihaknya berharap kejadian itu tidak berulang lagi dan menyeru semua pengunjung di kawasan pelancongan supaya mengambil tanggungjawab menjaga kebersihan alam sekitar.

“Bagaimanapun, MBPP tidak teragak-agak bagi mengambil tindakan punitif,” katanya.

Kira-kira lima jam masa diperuntukan petugas kebersihan MBPP untuk mengutip sampah di kawasan tersebut.

MalaysiaGazette difahamkan kawasan pantai tersebut digunakan warga asing untuk berpesta termasuk menyambut tahun baharu mereka. – MalaysiaGazette