Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pelabur asing kembali sebagai pembeli bersih sekali lagi untuk minggu yang berakhir pada 22 April, yang menyaksikan jumlah aliran masuk bersih sebanyak RM247.62 juta selepas menjadikan penjual bersih dengan melupuskan RM60.11 juta pada minggu sebelumnya.

Pelabur runcit mengekalkan kedudukan belian sebanyak RM25.74 juta manakala pelabur institusi meneruskan rentetan jualan RM273.35 juta pada minggu lepas.

Sehingga kini, dana antarabangsa telah menjadi pembeli bersih selama 13 daripada 16 minggu 2022 dengan jumlah aliran masuk bersih sebanyak RM7.16 bilion.

Mereka melupuskan sebanyak ekuiti RM75.28 jutadan merupakan pembeli bersih dari hari Rabu hingga Jumaat.

Pasaran ditutup pada hari Selasa sempena Nuzul al-Quran.

Sebaliknya, institusi tempatan adalah pembeli bersih pada hari Isnin sebanyak RM73.59 juta sebelum menukar menjadi penjual bersih pada hari Rabu hingga Jumaat.

Mereka telah menjadi penjual bersih selama 11 minggu berturut-turut sejak minggu berakhir 11 Februari dan telah menjadi penjual bersih selama 14 daripada 16 minggu tahun ini.

Sehingga kini, mereka telah menjual RM7.77b ekuiti.

Pergerakan peruncit tempatan agak bercampur-campur minggu lepas dengan dua hari belian bersih pada hari Isnin dan Jumaat dan jualan bersih berterusan Rabu dan Khamis.

Setakat ini, pelabur runcit menjadi pembeli bersih pada RM613.89 juta.

Dari segi penyertaan, pelabur asing menyaksikan peningkatan purata nilai dagangan harian (ADTV) sebanyak 9.67%.

Sebaliknya, peruncit tempatan dan institusi tempatan menyaksikan penurunan masing-masing sebanyak -8.12% dan -1.99%. – MalaysiaGazette