Gunung Everest. Foto: Reuters

KATHMANDU – Nepal sedang bersiap sedia memindahkan kem pangkalan Everest ekoran pemanasan global dan aktiviti manusia menjadikannya tidak selamat.

Kem yang digunakan oleh sehingga 1,500 orang pada musim pendakian ketika musim bunga, terletak di glasier Khumbu yang semakin menipis.

Sebuah tapak baharu ditemui pada ketinggian lebih rendah, yang mana tiada ais sepanjang tahun, kata seorang pegawai kepada BBC.

Penyelidik mengatakan ais yang mencair menjejaskan kestabilan glasier dan pendaki mendakwa bonjol-bonjol permukaan semakin dirasai di kem pangkalan semasa mereka tidur.

“Kami kini bersiap sedia untuk penempatan semula dan kami akan memulakan rundingan dengan semua pihak berkepentingan,” Taranath Adhikari, Ketua Pengarah Jabatan Pelancongan Nepal.

Kem itu kini terletak pada ketinggian 5,364 meter tetapi kem baharu berada 200 hingga 400 meter lebih rendah, kata Adhikari.

Rancangan itu mengikut saranan jawatankuasa yang dibentuk oleh kerajaan Nepal untuk memudahkan dan memantau pendakian gunung di rantau Everest.

Glasier Khumbu, seperti banyak glasier lain di Himalaya, cepat mencair dan menipis berikutan pemanasan global, menurut saintis.

Satu kajian oleh penyelidik dari Universiti Leeds pada tahun 2018 menunjukkan glasier kehilangan 9.5 juta meter padu air setahun dan segmen berhampiran kem pangkalan semakin menipis pada kadar 1meter setahun.

“Kami mendapati kadar penipisan ais di kawasan kem pangkalan adalah lebih tinggi daripada beberapa bahagian lain glasier kerana ia mempunyai salutan nipis batu dan serpihan batu,” kata Scott Watson, salah seorang penyelidik.

Kebanyakan glasier diliputi oleh serpihan berbatu ini, tetapi terdapat juga kawasan ais terdedah yang dipanggil tebing ais, dan pencairan tebing ais yang paling menjejaskan kestabilan glasier.

”Apabila tebing ais cair seperti itu, serpihan batu dan batu yang berada di atas tebing ais itu bergerak dan jatuh dan kemudian pencairan itu turut mewujudkan badan air.

“Jadi kita melihat peningkatan batu jatuh dan pergerakan air cair di permukaan glasier yang berbahaya,” ujarnya.

Pendaki gunung dan pihak berkuasa Nepal berkata, sungai pada kedudukan betul-betul di tengah-tengah kem asas telah berkembang dari tahun ke tahun.

Mereka juga mengatakan celah dan rekahan pada permukaan glasier kelihatan lebih kerap berbanding sebelum ini. – BBC