Kesatuan sekerja akan membuat bantahan sekiranya Parlimen meneruskan perbahasan meminda AKS.- Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Gabungan Menentang Kepelbagaian Kesatuan Sekerja (CAMU) meminta kerajaan menangguhkan bacaan kali kedua Rang Undang-Undang (RUU) Akta Kesatuan Sekerja 1959 (pindaan) (AKS) 2022 pada persidangan Parlimen bermula 18 Julai ini.

Pengerusinya, Rudy Rusly berkata, pendirian 35 Kesatuan Sekerja dan Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) telah berikrar akan menolak mana-mana peruntukan dalam RUU itu yang membawa kepada kepelbagaian.

Kata beliau, dengan sekatan dan campur tangan sedia ada dalam undang-undang buruh di negara ini, daripada majikan dan kerajaan, kepelbagaian Kesatuan Sekerja mengetepikan konsep solidariti pekerja.

“Adalah penting bagi pihak berkepentingan untuk menghapuskan semua sekatan dan gangguan yang telah menghalang peningkatan bilangan Kesatuan Sekerja.

“Itu yang sepatutnya menjadi keutamaan, bukan mewujudkan kepelbagaian yang akan menyebabkan bahaya berganda kepada Kesatuan Sekerja dan pekerja,” katanya dalam kenyataan kepada media, di sini, hari ini.

Beliau menjelaskan, AKS itu adalah kaedah kawalan utama kerajaan ke atas landskap buruh yang tersusun di Malaysia dan lingkungan kawalan itu meliputi hal ehwal dalaman Kesatuan Sekerja, selain mengawal hubungan Kesatuan-Pengurusan yang memihak kepada majikan.

Menurutnya, Akta Perhubungan Perusahaan 1967 (APP) dan RUU AKS (pindaan) 2022 tidak membawa penambahbaikan ke atas perhubungan perindustrian atau memperuntukkan persekitaran perhubungan perindustrian yang membina.

Sebaliknya, ia mengenai kawalan seolah Kesatuan Sekerja antara beberapa organisasi yang mengakibatkan kemudaratan atau berfikiran pengganas, yang berhasrat untuk memusnahkan ekonomi Malaysia dan menyebabkan huru-hara.

“Kerajaan bukan sahaja gagal meratifikasi Konvensyen No. 87 (C87), tetapi telah menggugat hak pekerja dan Kesatuan Sekerja mereka menggunakan kuasa yang diperoleh daripada AKS dan sekatan yang ada dalam APP.

“Kesatuan Sekerja yang beroperasi dalam persekitaran C87 dan Konvensyen No. 98 (C98) bukan membawa kerosakan seperti yang dapat dilihat di negara-negara Scandinavia. Seperti yang terbukti, tawar-menawar kolektif membantu pembangunan negara yang menggalakkan pengagihan kekayaan yang saksama dan demokrasi Kesatuan Sekerja.

“Peminggiran dan penurunan bilangan Kesatuan Sekerja di Malaysia disebabkan sekatan dan campur tangan dalam APP yang membolehkan majikan dan pihak berkuasa membuat keputusan sama ada kesatuan akan diberi pengiktirafan sewajarnya,” kata beliau.

Menurut Rudy, kuasa sedemikian yang diberikan kepada majikan dan kerajaan melanggar C87 dan akan sangat memudaratkan solidariti Kesatuan Sekerja serta melemahkan kuasa tawar-menawar pekerja dan kesatuan.

“Yang paling rugi dan menjadi mangsa ialah pekerja miskin dan yang tertindas,” katanya.

Beliau menjelaskan, pada masa ini, terdapat undi rahsia dan dengan pindaan itu akan ada undi rahsia tambahan.

Ini katanya, akan meningkatkan kuasa sedia ada pihak berkuasa dan majikan untuk mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas pengiktirafan serta kebebasan Kesatuan Sekerja yang melanggar C87 dan C98. – MalaysiaGazette