Taman Negara Yellowstone mempunyai 5,000 ekor bison. Foto Getty Images

CHEYENNE – Seorang pelawat Taman Negara Yellowstone di negeri Wyoming, Amerika syarikat menjadi mangsa kedua dalam tempoh tiga hari diserang bison liar.

Wanita berusia 71 tahun ditendang ketika dia menuju ke keretanya.

Mangsa telah dibawa ke hospital kerana cedera.

Serangan itu berlaku selepas kejadian sama berlaku pada hari Selasa apabila seekor bison di taman itu menyerang dan menanduk seorang pengunjung.

Insiden itu berlaku ketika lelaki berusia 34 tahun dari Pennsylvania dan keluarganya berjalan di sepanjang laluan pejalan kaki berhampiran kawasan pancutan air panas Old Faithful yang menjadi ikonik di taman itu.

Rakaman video menunjukkan lelaki itu tergesa-gesa membawa anaknya keluar dari laluan bison lembu jantan sebelum dia ditanduk.

Taman Negara Yellowstone sedang menyiasat kejadian menakutkan itu tetapi mendakwa dua beranak itu berada terlalu dekat dengan haiwan jantan tersebut.

Mangsa dirawat di hospital berdekatan di Idaho kerana kecederaan pada lengan.

Seorang wanita Ohio berusia 25 tahun juga diserang oleh seekor bison pada akhir Mei dalam serangan pertama yang dilaporkan pada tahun ini.

Dia dilambung 10 kaki (3 meter) ke udara selepas terlalu dekat dengan haiwan itu semasa mendaki di taman, kata pegawai.

Bison adalah haiwan yang sangat agresif dan teritorial. Pegawai Yellowstone telah berulang kali memberi amaran bahawa bison yang tinggal di taman itu adalah liar dan boleh berbahaya apabila didekati.

Pegawai taman berkata bison, yang boleh bergerak pada kelajuan sehingga 30mph (48kmj), boleh mencederakan lebih ramai orang di Yellowstone berbanding haiwan lain.

Dalam nasihat yang dikeluarkan kepada pelawat, renjer taman mencadangkan supaya berada sekurang-kurangnya 75 kaki (23m) dari bison liar pada setiap masa dan, jika bersentuhan dengan haiwan itu tidak dapat dielakkan, “berpusing dan pergi ke arah lain untuk mengelak daripada berinteraksi dengan haiwan liar. haiwan berdekatan”.

Yellowstone adalah habitat bison terbesar di tanah awam di AS, dengan kira-kira 5,000 haiwan dalam dua kumpulan utama.

Bison ialah mamalia darat terbesar di Amerika Utara, dan boleh mencapai berat sehingga 2,000 paun (900kg). – BBC